Genel Bilgi
Kod | ECS318 |
Ad | Fitoterapötik Ürünlerde Standardizasyon ve Kalite Kontrol Yöntemleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Seçil KARAHÜSEYİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkisel ürünlerde standardizasyon işleminin gerekliliğini ve önemini, kromatografik ve diğer özel analiz yöntemlerinin eczacı bakış açısı ile önemini kavrar.
Dersin İçeriği
Bitkilerden istenilen faydayı sağlamak için doğru bitkiyi, doğru şekilde işlemlerden geçirip, etkinliği, güvenilirliği ve kalitesi yüksek preparatlar/ürünler hazırlanması gerekliliğine dair bilgileri kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Efficacy, safety, quality control, marketing and regulatory guidelines for herbal medicines (phytotherapeutic agents) Braz J Med Biol Res . 2000 Feb Phytotherapy and quality of herbal medicines, Fitoterapia, 2000 World Health Organization. (2011). Quality control methods for herbal materials. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/44479 ders notları
Notlar
literatürden edinilen makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitkisel preparatlarda kalite kavramını açıklar. |
ÖÇ02 | Fitoterapötiklerin farklı formülasyonları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Bitkisel ilaçları sınıflandırır ve örnekler verir. |
ÖÇ04 | Fitoterapötiklerde standardizasyon kavramını açıklar |
ÖÇ05 | Standardizasyon amaçlı fitokimyasal değerlendirme yöntemlerini açıklar |
ÖÇ06 | Standardizasyon uygulamalarının gerekliliklerini sayar. |
ÖÇ07 | İyi tarım uygulamalarının fitoterapötikler için önemini açıklar |
ÖÇ08 | Kromatografik teknikler hakkında bilgi verir. |
ÖÇ09 | Farmakopede belirtilen kalite kontrol metodlarını sayar |
ÖÇ10 | Monograflar hakkında bilgi verir |
ÖÇ11 | Kül miktar tayinini açıklar. |
ÖÇ12 | Kurutmada kayıp tayinini açıklar. |
ÖÇ13 | Ağır metal analizlerinin gerekliliğini açıklar. |
ÖÇ14 | Mikroskobik incelemenin önemini açıklar. |
ÖÇ15 | Fitokimyasal analizlerin ve biyoaktif bileşen miktar tayinini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fitoterapötiklerde standardizasyona giriş | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Katıştırma/tağşiş, tanım ve saflık | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Katıştırmanın tespiti için yapılan makro ve mikroskobik incelemeler | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yabancı madde tayini | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ham drog saflık analizlerinde kül tayinleri | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ham drog saflık analizlerinde kurutmada kayıp tayininin önemi | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ekstraksiyon yöntemleri ve verimin değerlendirilmesi | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Ham drogda fitokimyasal bileşenlerin analizleri | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kromatografik değerlendirmeler | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Fitokimyasal majör grupların miktar tayinleri | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
12 | Bitkisel droglarda kalite kontrolde analitik yöntemlerin yeri ve önemi | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bitkisel drogların kalite-kontrolünü etkileyen diğer kritik parametreler | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Mikrobiyal kontaminasyon ve aflatoksinler | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İyi tarım ve iyi üretim uygulamaları | Literatür araştırması, konu ile ilgili yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |