Genel Bilgi
Kod | ECF411 |
Ad | Santral Sinir Sistemi Hastalıklarında Akılcı İlaç Kullanımı Modülü |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Zeynep NAMLI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. AHMET TURAN EVLİCE (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. HAYRİ TEVFİK ÖZBEK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Didem YILMAZ ORAL (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders sonunda öğrencilerin depresyon, alzhiemer ve nöropatik ağrı olgularına ait reçetelerde hastalık, ilaçlar, ilaçların kullanımı, yan tesirleri, kontrendikasyonları, ilaç dışı dikkat edilmesi gereken bilgileri hastaya sunma ve hastayla iletişim kurabilme becerisine sahip olmaları ve danışmanlık hizmeti verebilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Depresyonun kliniği ve fizyopatolojisi, depresyon tedavisinde kullanılan ilaçlar, depresyon olgusuna ait analizi, Depresyon olgusunda eczacı-hasta simülasyonu, Alzhiemer' ın kliniği ve fizyopatolojisi, alzheirmer tedavisinde kullanılan ilaçlar, alzheimer reçete analizi, Alzheimer olgusunda eczacı-hasta simülasyonu, nöropatik ağrının fizyopatolojisi ve kliniği, nöropatik ağrı tedavisinde kullanılan ilaçlar, nöropatik ağrı reçete analizi ve nöropatik ağrı için eczacı-hasta iletişimi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
S. Oğuz Kayaalp, Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji
Notlar
Katzung, Temel ve Klinik Farmakoloji
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hastaya depresyon ve semptomları hakkında bilgi verir. |
ÖÇ02 | Depresyon tedavisinin amaçlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Depresyon tedavisinde tedavi süresini belirtir. |
ÖÇ04 | Depresyon tedavisi süresince dikkat edilmesi gereken ilaç dışı hususları açıklar. |
ÖÇ05 | Hastayı reçete edilen ilaçların kullanım talimatı, yan tesirleri ve tedavi süresi hakkında bilgilendirir. |
ÖÇ06 | Reçete edilen ilaçların hasta için kontrendike olup olmadığını sorgular. |
ÖÇ07 | Antidepresanların etki mekanizmaları, kullanımları, yan tesirleri, kontrendikasyonlarını ve etkileşimlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Hastaya alzheimer hakkında bilgi verir. |
ÖÇ09 | Alzheimer'ın tedavi amaçlarını açıklar. |
ÖÇ10 | Alzheimer tedavisi süresince dikkat edilmesi gereken ilaç dışı hususları açıklar. |
ÖÇ11 | Alzheimer tedavisinde kullanılan ilaçların etki mekanizmaları, kullanımları, yan tesirleri, kontrendikasyonlarını ve etkileşimlerini açıklar. |
ÖÇ12 | Hastaya nöropatik ağrı ve semptomları hakkında bilgilendirme yapar. |
ÖÇ13 | Nöropatik ağrının tedavi süresini açıklar. |
ÖÇ14 | Nöropatik ağrı tedavisinde kullanılan ilaçların etki mekanizmaları, kullanımları, yan tesirleri, kontrendikasyonlarını ve etkileşimlerini açıklar. |
ÖÇ15 | Nöropatik ağrı tedavisinin amaçlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Depresyonda Nörotransmitterlerin Rolü | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Depresyonun Kliniği ve Fizyopatolojisi | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Antidepresanların sınıflandırılmas, Trisiklik Antidepresanlar ve Selektif Serotonin Uptake İnhibitörleri | Flip chart hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
4 | Monoamin oksidaz inhibitörleri, Serotonin ve Noradrenalin Reuptake İnhibitörleri ve diğer antidepresan ilaçlar | Flip chart hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Depresyon Reçete Analizi ve Eczacı-Hasta Simülasyonu | Antidepresanların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım |
6 | Alzheimer ın Klinik özellikleri ve Fizyopatolojisi | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Alzheimer tedavisinde kullanılan ilaçlar | Flip chart hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
8 | Objektif Yapılandırılmış Sınav | Sunumlar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Nöropatik Ağrının Fizyopatolojisi ve Klinik Özellikleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nöropatik ağrı tedavisinde kullanılan antidepresan ve antikonvülzan ilaçlar | Flip chart hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Anlatım |
11 | Nöropatik ağrı tedavisinde kullanılan opioidler ve diğer ilaçlar | Flip chart hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | duygu durum bozukluğunda kullanılan ilaçlar | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | olgu çalışması-3 | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
14 | eczacı-hasta simülasyonu | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası |
15 | Genel Değerlendirme | Sunumlar gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | objektif yapılandırılmış pratik sınav | Sunumlar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | objektif yapılandırılmış pratik sınav | Sunumlar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 58 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,32 | ||
AKTS | 2 AKTS |