Genel Bilgi
Kod | ECS552 |
Ad | Eczacılık Uzmanlığında Analitik Problem Çözümleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 10. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Merve NENNİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Merve NENNİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Analitik kimyadaki temel kavramların ve prensiplerini öğrendikten sonra analizde uygulanan kalitatif ve kantitatif işlemlerin nasıl yapılabileceğini, gerekli hesaplamaları yapabilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca elde ettikleri analiz sonuçlarının anlamlılığının belirlenmesi ve istatiksel olarak değerlendirebilmektedir.
Dersin İçeriği
Analitik kimya, maddenin yapısını inceleyen ve açıklayan, diğer bir ifade ile maddeyi oluşturan bileşenleri ve miktarlarını inceleyen uygulamalı bir bilim dalıdır. Bu dersin kapsamında öğrenciler, Analitik Kimyadaki temel kavramları, derişim birimleri, denge sabitleri, aktiflik, çözünürlük, asit - bazlar, pH, tamponlar, gravimetri, volumetri ve titrasyonlar konularında sahip olduğu teorik bilgiyi kullanarak problemleri çözer. Teorik de öğrendikleri bilgiler ışığında çeşitli titrasyon (asit-baz titrasyonları, karbonat-bikarbonat titrasyonları, indirgenme-yükseltgenme titrasyonu (permanganimetri) ve kompleksometrik titrasyonlar) teknikleri ile nicel analiz eder.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur
Kaynaklar
Skoog, D.A., West, D.M., Holler, F.J. ve Crouch, S.R. (2013). Analitik kimyanın temelleri. Cengage learning.
Notlar
Skoog, D.A., West, D.M., Holler, F.J. ve Crouch, S.R. (2013). Analitik kimyanın temelleri. Cengage learning.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Analitik Kimya ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Temel Hesaplamaları hesaplar |
ÖÇ03 | Kimyasal Analizde Hataları kavrar ve istatiksel analiz eder ve değerlendirir |
ÖÇ04 | Sulu çözeltiler, asit baz ve pH kavramlarını öğrenir ve hesaplar |
ÖÇ05 | Tampon çözeltilerin mantığını kavrar ve tampon çözeltileri hesaplar. |
ÖÇ06 | Aktiflik katsayısı ve dengeye elektrolitlerin etkisini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Çözünürlük, Çözünürlük çarpımı hesaplamalarını ayrımsal çöktürmeyi açıklar. |
ÖÇ08 | Gravimetri ve Titrimetri ile ilgili temel prensipleri açıklar. |
ÖÇ09 | Farklı titrimetri uygulamalarını kavrar ve hesaplar. |
ÖÇ10 | Elektrolit etkisinin kimyasal denge üzerine etkisini kavrar. |
ÖÇ11 | Kompleks sistemlerde denge problemlerini hesaplar. |
ÖÇ12 | Nötralizasyon Titrasyonlarının Ana İlkelerini kavrar. |
ÖÇ13 | Zayıf asit ve bazların iyonlaşma sabitlerini hesaplar. |
ÖÇ14 | Kompleks oluşum reaksiyonlarını ve titrasyonlarını açıklar. |
ÖÇ15 | Çöktürme Reaksiyonlarını ve Titrasyonlarını hesaplar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Analitik Kimyada Temel Hesaplamalar - I | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
2 | Analitik Kimyada Temel Hesaplamalar - II | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | Analizlerde İstatiksel Hesaplamaları | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | İstatiksel verilerin çeşitli programlar aracılığıyla bilgisayarda işlenmesi ve değerlendirilmesi | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Sulu Çözelti problem çözümleri | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Kimyasal Denge problem çözümleri | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Asit, Baz problem çözümleri | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Sözlü Sınav |
9 | Tampon problem çözümleri | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | Nötralleşme Titrasyonu hesaplamaları | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Yükseltgenme İndirgenme Titrasyonu hesaplamaları | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Çöktürme Titrasyonu hesaplamaları | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | Kompleksleşme Titrasyonu hesaplamaları | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Kimyasal Dengelere Elektrolit Etkisi ve Karmaşık Sistemlerde Denge Problemleri | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Gravimetrik Analiz hesaplamaları | Ders kitapları, güncel literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |