Genel Bilgi
Kod | MM559 |
Ad | Kent Morfolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FAZİLET DUYGU SABAN |
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan yerleşmelerinin gelişimini fiziksel açıdan incelemek, kentin bileşenlerini detaylı olarak araştırmak
Dersin İçeriği
Kent morfolojisinin tanımı, Mevcut literatürün tartışılması, Morfolojik Analiz Yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Krier, R. 1979, “Urban Space”, Academy Editions, London. Kostof, S. 1991, "The City Shaped", Thames and Hudson, London. Moudon, A. V. 1997, Urban Morphology as an Emerging Interdisciplinary Field, Urban Morphology 1: 3-10. Conzen, M. R G. 1960, Alnwick, Northumberland; A Study in Town-plan Analysis, Orge Philip and Son, London.
Notlar
Krier, R. 1979, “Urban Space”, Academy Editions, London. Kostof, S. 1991, "The City Shaped", Thames and Hudson, London. Moudon, A. V. 1997, Urban Morphology as an Emerging Interdisciplinary Field, Urban Morphology 1: 3-10. Conzen, M. R G. 1960, Alnwick, Northumberland; A Study in Town-plan Analysis, Orge Philip and Son, London.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kentlerin oluşum nedenlerini, formlarını ve gelişim süreçlerini analiz edebilme yetkinliği kazanır |
ÖÇ02 | Kent morfolojisi alanında temel bilgiye sahip olur |
ÖÇ03 | Morfolojik araştırmaları sorgulama yetkinliği kazanır |
ÖÇ04 | Kent morfolojisi araştırmalarının amacını kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kent morfolojisinin tanımı | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kent Morfolojisi Çalışmalarına Örnekler | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatürün incelenmesi | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çalışma alanının seçimi | Alan çalışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
5 | Çalışma alanının morfolojik analizde kullanılacak görsel belgelerinin incelenmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Morfolojik Analiz Yöntemleri | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çalışma alanının tarihsel gelişiminin tartışılması | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Arasınav | Ders notlarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Çalışma alanının sokak dokusunun analizi | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Çalışma alanının yapı adası-parsel ilişkisinin analizi | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çalışma alanının bina-parsel ilişkisinin incelenmesi | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Çalışma alanının dolu-boş ilişkisinin incelenmesi | İlgili okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Analiz bulgularının tartışılması-1 | İlgili okuma, araştırma, analiz haritası hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Analiz bulgularının tartışılması-2 | İlgili okuma, araştırma ve analiz haritası hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Alan çalışması bulgularının karşılaştırılması | İlgili okuma, araştırma ve karşılaştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Sonuç raporunun hazırlanması için bilgi verilmesi | İlgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Final sınavı | alan çalışması bulgularının derlenmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |