Genel Bilgi
Kod | MM540 |
Ad | Bina Programlama |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Tasarım alanıyla ilgili veya ona destek veren araştırma ve kavramsal düşünme becerisi kazandırmak, Mimari programlama ve karar alma sürecinin kavram, kuram ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak, Bir mimari proje için gerekli olan mimari program hazırlayacak ve tasarım süreci planlayabilecek bilgi ve deneyimleri edinmek.
Dersin İçeriği
İnsan ihtiyaç ve eylemleri, bunların gerektirdiği boyut ve koşullar, bunları mekan kategorilerine dönüştürme, mekan kategorilerinin ilişkileri, farklı bina programlarının oluşturulması.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
RIBA, R. S. G. (1991). “A Research Report for the Architectural Profession”. In: Duffy, F. w. L. H. (ed.) Architectural knowledge: the idea of a profession, E & FN Spon, London,Cherry, E. (1999). Programming for design, from theory to practice. John Wiley & Sons Inc
Notlar
Duerk, D. P. (1993). Architectural programming, information management for design. Van Nostrand Reinhold
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mimari Programlamayı tasarım odaklı değerlendirebilir. |
ÖÇ02 | Tasarımla ilgili kavramsal düşünce geliştirebilir. |
ÖÇ03 | Mimari programlamanın kuram ve uygulamaları hakkında bilgiye sahibi olur. |
ÖÇ04 | Tasarım süreci planlayabilecek bilgi ve deneyime sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mimarlıkta planlama-programlama-tasarlama süreci | kaynak okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tasarım-araştırma ilişkisi ve metodları | kaynak okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | tasarımcılar için araştırma metodları | kaynak okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | tasarım konusu bazlı programlama 1 | kaynak okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | tasarım konusu bazlı programlama | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | mimari programlama dokümanları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | ara sınav | Kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
8 | Mimari programlamayı tasarım odaklı değerlendirebilme | kaynak okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Organizasyon sistemleri, eylem sistemleri ve süreçler | kaynak okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Kapasite ve büyüklük etütleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kullanıcı istek ve gereksinmelerinin analizi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | değişimlerin programlanması büyüme için programlama | kaynak okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Farklı aşamalar için programlama | kaynak okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Programlama teknikleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Örnek programların projeler üzerinden değerlendirilmesi | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Genel değerlendirme | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | kaynak okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |