Genel Bilgi
| Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
| PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
| Kod | P176 |
| Ad | Temel Tasarım 1 |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. HALİL DUYMUŞ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Arş. Gör. Dr. Mehmet Ali DERSE
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tasarımın temel ilke, kavram ve yöntemlerini kavratmak,
Dersin İçeriği
Tasarımda temel kavram ve kuramlar, tasarım ögeleri; nokta, çizgi, yön, ölçü, biçim, değer, doku, renk, görsel algı; mekan-form ve geometri uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
DERS SUNUMLARI ÖĞRENCİ İLE PAYLAŞILMAKTADIR.
Notlar
WEB ÜZERİNDEN GÖRSEL ÖRNEKLER.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Tasarımın temel ilke, kavram ve yöntemlerini kavrar. |
| ÖÇ02 | Bir, iki ve üç boyutlu görsel biçimlendirme ve görsel anlatım öğelerinin biçimlendirme ve anlatım olanaklarını deneme-araştırma yoluyla kavrar. |
| ÖÇ03 | Doğal ve yapay dünyanın nesnel varlıklarını gözlemler, gözlediklerini görsel anlatım öğeleri ve teknikleriyle yeniden biçimlendirme ve anlatmada kullanır. |
| ÖÇ04 | Temel tasarım ögelerinin tasarımda mekana nasıl dönüştürüleceğini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | 4 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | 4 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | 4 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | 4 |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Tasarıma giriş | Ders hakkında ön araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Tasarımın öğeleri; nokta ve çizgi | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 3 | Tasarımın öğeleri; yön, ölçü, biçim | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 4 | Tasarımın öğeleri; değer, doku, renk. | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 5 | Görsel iletişim ve görsel algı; görsel tasarım, optik aranın düzenlenmesi, ölçüde uyum_1 | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 6 | Görsel iletişim ve görsel algı; görsel tasarım, optik aranın düzenlenmesi, ölçüde uyum_2 | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 7 | Tasarım ilkeleri; Yinelenme, uyum, karşıtlık | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 8 | Ara Sınav | Anlatılan konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 9 | Tasarım ilkeleri; Yinelenme, uyum, karşıtlık_2 | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 10 | Mekan-biçim ve geometri; üç boyutlu uygulamalar_1 | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 11 | Mekan-biçim ve geometri; üç boyutlu uygulamalar_2 | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 12 | Mekan-biçim ve geometri; biçim değiştirme çalışmaları | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
| 13 | Mekan-biçim uygulama örnekleri | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 14 | Mekan-biçim uygulama örnekleri_2 | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 15 | Tasarım ilkeleri uygulama örnekleri | Konunun önceden verilen kaynaklardan incelenmesi ve değişik çizim ve sunum malzemesi kullanarak öğe ve ilkelerle ilgili çalışmalar yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 8 | 5 | 40 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,80 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||