SRS212 Seramik Arkeometrisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SRS212
Ad Seramik Arkeometrisi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. NERGİS KILINÇ MİRDALI
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. NERGİS KILINÇ MİRDALI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Arkeolojik seramiklerin karakterizasyon yöntemleri ve Anadolu'da üretilen kap tiplerinin günümüz tasarımıyla ilişkilendirilmesi

Dersin İçeriği

Ders içerikleri ve işleyişi hakkında bilgi. Arkeometriye giriş. Arkeometri nedir, Arkeometrik seramik malzemelerin rolü ve önemi Arkeoloji, sanat tarihi ve doğa bilimleri ile arasındaki ilişki. Arkeolojik seramik hammaddeler. Seramik buluntuların Tarih, kültür ve teknolojisi . Arkeolojik seramiklerin mikroyapısal özellikleri, kimyasal bileşimi ve üretim teknolojisi. Seramik tipolojisi ve üretim teknolojisi. Arkeolojik sorunlara bilimsel yaklaşım ilkelerinin temel teknikleri tartışılacaktır. Ana konular : tarihlendirme; analiz ve malzeme karakterizasyonu

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır

Kaynaklar

Arkeolojik Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemleri, 2015. Tuba ÖKSE. ISBN 9786053963455

Notlar

Araştırma makaleleri, Kazı Sonuçları Toplantısı Kitapları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arkeometride seramik malzemenin önemini kavrar
ÖÇ02 Arkeolojik Seramiklerin tanımlama tekniklerini öğrenir
ÖÇ03 Arkeolojik seramiklerin üretim teknolojisini kavrar
ÖÇ04 Sırlı, sırsız, astarlı, perdahlı, dekorlu seramiklerin inceleme yöntemlerini öğrenir
ÖÇ05 Arkeolojik seramiklerin hamur bileşimleri hakkında yorum yapar
ÖÇ06 Arkeolojik buluntuların arkeometrisi için uygulanan karakterizasyon tekniklerini öğrenir
ÖÇ07 Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi elde eder
ÖÇ08 Konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Zamanı verimli ve planlı kullanır
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders İşleyişi ve İçeriği hakkında bilgilendirme. Arkeometri nedir Arkeometrinin kapsamı, seramik malzemenin arkeometrideki yeri ve önemi. Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2 Arkeometriye yardımcı bilim dalları ve arkeometride kullanılan başlıca karakterizasyon yöntemleri (SEM, XRF, XRD, DTA, Raman Spektrofotometresi v.b.) Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Kaynak araştırması ve üretim teknik ve teknolojilerinin belirlenmesi. Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Arkeolojik seramiklerin üretim teknolojileri, sırlı, astarlı, dekorlu, perdahlı seramikler. Hamur bileşimi, pişirme teknolojileri. Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Seramik örneklerin seçilmesi. Örneklerin gruplandırılması ve tanımlanması Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Seramik teknolojisi tarihi ve gelişimi, arkeolojik seramikler, İslam seramikleri ve sırları Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Çatalhöyük ve Karatepe Seramikleri, tarihi, kültürü ve teknolojisi, mikroyapı özellikleri, kimyasal bileşimleri Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Seramik arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav
9 İznik çini ve seramikleri, tarihi, kültürü ve teknolojisi, mikroyapı özellikleri, kimyasal bileşimleri Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
10 Çini üretim teknolojisi, Çini fırınları Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Laboratuvar çalışması. Optik mikroskop tanıtma. Mikroskopta seramik buluntu inceleme. İnce kesit hazırlama yöntemleri. Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Seramik buluntuların üretildikleri dönemler. Seramik buluntuların üretim tarzına göre adlandırılması. Tipoloji: Kap ve gövde biçimleri Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Osmanlı, Selçuklu, Bizans ve Roma Dönemlerine Ait Kap Tipleri, Sır-Astar-Bünye özellikleri, Müzelerdeki Örnekleri ve Günümüz Tasarımına Katkıları Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 İon, Karya uygarlıkları, Helenistik Dönem ve Pers Egemenliğine Ait Kap Tipleri. Sır-Astar-Bünye özellikleri, Örnekleri ve Günümüz Tasarımına Katkıları Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Urartu, Lidya, Frig ve Hitit Uygarlıklarına Ait Kap Tipleri, Sır-Astar-Bünye özellikleri, Müzelerdeki Örnekleri ve Günümüz Tasarımına Katkıları Seramik Arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak (Ders notları, Kitaplar, Bildiri kitapları, tezler, dergiler ve araştırma raporları) her dersin öncesinde ve/veya sonrasında konuların araştırılması ve çalışılması tavsiye edilir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Seramik arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Seramik arkeometrisi ile ilgili çeşitli kaynaklar kullanılarak sınav için konuların çalışılması tavsiye edilir. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.05.2023 02:32