Genel Bilgi
Kod | BBT396 |
Ad | Toprak Kimyası |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELİM EKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SELİM EKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere toprakların temel kimyasal bileşenleri ve özelliklerini tanıtmak ve bu özelliklerle toprak verimliliği - özellikle besin elementleri arasındaki ilişkileri kimyasal bir perspektif içerisinde kavramasını sağlayacak bilgileri vermektir.
Dersin İçeriği
Yerkabuğunun element bileşimi, birincil ve ikincil mineraller, toprak oluşturan faktörler- pedojenik rejimler. Toprak oluşturan tepkimeler, karbonat dengesi-kalsit içeren sistemler. İyon değişimi, katyon değişim kapasitesi, iyon dağılımı, baz doygunluğu. Azot, fosfor, potasyum ve mikroelement dengeleri. Toprak organik maddesi- hümik ve fülvik fraksiyonlar. Toprak kolloidlerinin yapıları, yüzey özellikleri ve besin elementi adsorpsiyonundaki işlevleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
P. P: sunuları
Notlar
Toprak Kimyası, Prof. Dr. Sait USTA, Ankara Üni.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersi alan öğrenciler toprakları kimyasal özelliklerini tanımlar |
ÖÇ02 | 'Toprak oluşumu' kavramını açıklar |
ÖÇ03 | onların tarımsal üretimde daha etkin kullanılmalarını sağlayacak eylemleri planlar ve uygular |
ÖÇ04 | Topraklardaki bazı kimyasal sorunları çözer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yerkabuğunun kimyasal bileşimi, kayaçlar, birincil ve ikincil mineraller | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toprak oluşturan faktörler (kimyasal etkiler) | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Pedojenik rejimler (kimyasal etkiler) | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Toprak oluşturan kimyasal tepkimeler | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Karbonat dengesi, kalsit içeren sistemler | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Toprağın katı, sıvı ve gaz fazları arasındaki madde transferi, entansite ve kapasite ilişkileri. Mineral çözünürlük dengesi - toprak çözeltisinde besin elementi konsantrasyonları | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Mineral çözünürlük dengesi (devam) | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Genel çalıma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Toprak kolloidleri - kil mineralleri - yüzey özellikleri | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Elektrik çift tabaka, iyon değişimi | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Katyon değişim kapasitesi, iyon dağılımı, baz doygunluğu | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Potasyum dengesi- kil mineralleri, potasyum fiksasyonu | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Topraklarda azot dengesi: azotun oksidasyon sayıları, mineralizasyon-amonifikasyon, nitrifikasyon, | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Topraklarda azot dengesi (devam): assimilatif ve dissimlatif nitrat indirgenmesi (denitrifikasyon), nitrat yıkanması, immobilizasyon. | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Toprak organik maddesi: karbonun oksidasyon sayıları. Organik maddenin parçalanması, humus sentezi, hümik ve fülvik fraksiyonlar | ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel çalıma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel çalıma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |