Genel Bilgi
Kod | MES449 |
Ad | Measurement of Geometric Tolerances in Manuf. |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MEHMET İLTERİŞ SARIGEÇİLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, tasarım, imalat, muayene ve kontrol aşamaları için gerekli ürün tanımlamalarının Geometrik Ölçülendirme ve Toleranslama teknikleri kullanılarak yapılması anlatılmaktadır. Buna ek olarak, ASME ve ISO Geometrik Ölçülendirme ve Toleranslama standardları arasındaki farklar da gösterilmektedir.
Dersin İçeriği
Geometrik Ölçülendirme ve Toleransladırmaya Giriş; Geometrik Ölçilendirme ve Toleranslandırma Temelleri; Referans Tanımlama; Şekil Toleransları; Yön Toleransları; Konum Toleransları (Genel, Komum ve Eşeksenlilik); Eşmerkezlilik Toleransları; Simetri Toleransları; Salgı Toleransları; Profil Toleransları; Toleransların Grafik Analizleri; Parçaların Toleranslandırlmasının Stratejisinin Belirlenmesi; ASME ve ISO standartları arasındaki farklar; Ölçme Prensipleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notu
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Geometrik Ölçülendirme ve Toleransladırma konularını kavrar. |
ÖÇ02 | Geometrik Ölçülendirme ve Toleranslandırma standartlarına göre üretilmiş bir ürünün denetimini yapabilir. |
ÖÇ03 | Toleransların grafik analizlerini yapabilir. |
ÖÇ04 | Parçaların toleranslandırlmasının stratejisini belirleyebilir. |
ÖÇ05 | ISO ve ASME deki Geometrik Ölçilendirme ve Toleranslandırma standartları arasındaki farkları öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Geometrik Ölçülendirme ve Toleransladırmaya Giriş. | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Geometrik Ölçilendirme ve Toleranslandırma Temelleri. | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Referans Tanımlama | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Şekil Toleransları | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yön Toleransları | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Konum Toleransları, Genel | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Konum Toleransları, Konum Toleransı | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Konum Toleransları, Eşeksenlilik Toleransı | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Eşmerkezlilik ve Simetri Toleransları | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yarıyıl sınavı | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
11 | Salgı Toleransları | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Profil Toleransları | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Toleransların Grafik Analizleri | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Parçaların Toleranslandırlmasının Stratejisinin Belirlenmesi | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | ISO ve ASME deki Geometrik Ölçilendirme ve Toleranslandırma standartları arasındaki farklar | Ödevler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Final Sınavı | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Final Sınavı | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |