Genel Bilgi
Kod | MES416 |
Ad | Industrial Robots and Manufac. Automation |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NECDET GEREN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NECDET GEREN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin temel amacı sensörler, kontrol sistemleri, hareket eyleyiciler, endüstriyel robotlar gibi önemli otomasyon bileşenlerini öğreterek, otomatik imalat sistemlerinin tasarımını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Giriş ve otomasyon; Otomasyon için tasarım gereksinimleri; Otomasyonun temel bileşenleri; Parça taşıma ve mekanizasyonu; Endüstriyel otomasyon için sensörler; Otomatik üretim ve montaj; Endüstriyel robotlar; Endüstriyel robot programlama; İmalat hücreleri ve Bilgisayar Destekli Üretim (CIM)
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Industrial Process Automation Systems: Design and Implementation 1st Edition B.R. Mehta Y. Jaganmohan Reddy Hardcover ISBN: 9780128009390 Imprint: Butterworth-Heinemann Published Date: 26th November 2014 Automated Manufacturing systems: Actuators, Controls, Sensors, and Robotics S. Brian MORRIS ISBN-0-07-113999-0 Mc-Graw Hıll
Notlar
Robotic Industrialization: Automation and Robotic Technologies for Customized Component, Module, and Building Prefabrication Thomas Bock, Thomas Linner, 2015
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İmalat otomasyonunun sağladığı yararları ve şartları dikkate alarak üretim sistemlerinin otomasyonuna karar verir. |
ÖÇ02 | İmalat otomasyon çeşitlerinin (katı, programlanabilir vb) karekteristik özelliklerini bilir ve uygun otomasyon biçimine karar verir. |
ÖÇ03 | İmalat otomasyonu uygulamalarında makine tasarımını kolaylaştıran yöntem ve ilgili temel prensipleri bilir. |
ÖÇ04 | İmalat otomasyonunu kolaylaştırabilmek için ürüne montaj için tasarım kurallarını uygulayabilir. |
ÖÇ05 | Sensörler, kontrol sistemleri ve aktuatörler gibi İmalat otomasyonunun temel yapı taşlarını seçer ve kullanır. |
ÖÇ06 | İmalat Montajı için parça taşıma, besleme, oryantasyon için çözümler bulur. |
ÖÇ07 | İmalat otomasyon çözümleri için uygun endüstriyel robotları seçer. |
ÖÇ08 | Robot programlama mantığı ve temel programlama yaklaşımını edinmiştir. |
ÖÇ09 | Geri besleme bilgisi sunan sensörleri imalat otomasyon çözümlerinde seçer ve kullanır. |
ÖÇ10 | İmalat-hücre (cell) sistemleri ve kontrol sistemlerini otomasyon çözümlerinde kullanabilmek için temel seviyede tanır |
ÖÇ11 | Bilgisayar destekli üretim (CIM) hakkında bilgi sahibidir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | OTOMASYONA GİRİŞ; Giriş, Dersin amacı, Otomasyonun gelişimi, Hedefler ve otomasyon uygulaması, Otomasyon çeşitleri, Katı otomasyon | Ders notları Bölüm 1 çalışılmalı-, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Programlanabilir otomasyon, Esnek otomasyon, Makine güvenilirliğinin sağlanması | Ders notları Bölüm 1 çalışılmalı-, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | OTOMASYON İÇİN TASARIM GEREKSİNİMLERİ; Giriş, Montaj için parça tasarımı, Simetri için tasarım, İç-içe parça geçmesi, Besleme için tasarım, Parça yerleştirme için tasarım, Bağlantı elemanları | Ders notları-bölüm 2 çalışılmalı, DFM ve DF(X) ile ilgili kaynakları araştır, kaynak ve yardımcı kitaplar, DF(x) ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Otomasyon prosesini kararlı hale getirme, Eş zamanlı mühendislik kullanımına neden olan faktörler, Eş zamanlı mühendislik | Ders notları-bölüm 2 çalışılmalı , Eş zamanlı mühendislik ve istatistiki prosess kontrol (SPC) ile ilgili kaynak araştırması yapılacak, kaynak ve yardımcı kitaplar,. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | OTOMASYONU OLUŞTURAN TEMEL BİRİMLER; Sensörler, El kumandalı anahtarlar, Sınır anahtarları, Yaklaşım sensörleri, Fotoelektrik sensörler, İnfrared sensörler, İnfrared teorisi, Emissivite belirleme, Fiber optic kablolar, Lazerler. | Ders notları-Bölüm 3 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Transdüserler, Analiz cihazları, Bilgisayar ve sayıcılar, Zaman ayarlayıcılar, Barkod okuyucular, Optik enkoderler, Programlanabilir mantıksal control (PLC) sistemleri, Pnömatik-hidrolik eyleyiciler, Selenoidler, Röleler, Sürücüler, Elektrik motorları, Adım ve servo Dc motorlar, kinematic bağlantılar | Ders notları-Bölüm 3 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | PARÇA TAŞIMA MEKANİZASYONU; Parça besleme, Besleme kaynağından gelen parçaların benzeşimi, Hareket ve parça taşıma, Parça konum seçimi ve red etme. | Ders notları-Bölüm 4 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Parça taşıma araştırması, Besleyici açıklık performansı, Besleyici verimi, Dikdörgen prizmatik parçaların oryantasyonu, Etkinlik-verim, Parça aşınma ve zararı, Gıda oryantasyonu, Kısmi otomasyon | Ders notları-Bölüm 4 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
9 | ENDÜSTRİYEL OTOMASYON İÇİN SENSÖRLER; Sensör tipleri, Sensör seçim kriteri, Manyetik pozisyon sensörleri, Endüktif pozisyon sensörleri, Kapasitif, Optik ve ultrasonic sensörler, Pnömatik Sensörler | Ders notları, Bölüm 5 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | OTOMATİK ÜRETİM VE MONTAJ SİSTEMLERİ;Giriş, Montaj makineleri, Üretim ve çıktı, Ara depolama. | Ders notları-Bölüm 6 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | ENDÜSTRİYEL ROBOTLAR; Robot geometri, Endüstriyel robotlar, Temel robot hareketleri, Kol ve gövde hareketleri, Temel hareket karekteristikleri, teknik özellikler, Robot sürücü sistemler (pnömatik, hidrolik, elektrikli, vb) , Robot konfigurasyonları. | Ders notları-Bölüm 7 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
12 | ROBOT PROGRAMLAMA; Giriş, Robot koordinat sistemi, VAL robot programlama dili, MCL robot programlama dili | Ders notları-Bölüm 8 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | ÜRETİM HÜCRELERİ VE CIM: Giriş, otomatik imalat hücresi ve örneği, Otomasyon adaları, Bilgisayar bütünleşik otomasyon | Ders notları-Bölüm 9 çalışılmalı, kaynak ve yardımcı kitaplar araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | LABORATUAR ÇALIŞMASI; Çeşitli tip ve yapıdaki sensörler ile testler ve otomasyondaki kullanımları değerlendirilecek | Yaklaşım sensörleri ile ilgili 2 deney föyünü al ve önceden mutlaka çalışıl. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
15 | FİNAL SINAVI | Tüm bölümler tekrar edilmeli ve ev ödevleri incelenmeli | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | BÜTÜNLEME SINAVI | Tüm bölümler tekrar edilmeli ve ev ödevleri incelenmeli | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | BÜTÜNLEME SINAVI | Tüm bölümler tekrar edilmeli ve ev ödevleri incelenmeli | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |