Genel Bilgi
Kod | BBT404 |
Ad | Toprak Etüd-Haritalama ve Arazi Kullanım Planlaması |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Yakup Kenan KOCA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Yakup Kenan KOCA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Toprak haritalarının özellik ve çeşitleri, haritalamada kullanılan haritalama birimleri, toprak haritalarının yapılış yöntemleri, kullanılan kartografik materyaller ve toprak haritalarından üretilen yorum haritalarını yapma ve bu haritaları arazi kullanım planlamalarında kullanma metodolojisini ve becerisini kazanmalarını sağlayacak uygulamalı ve teorik bilgileri vermektir.
Dersin İçeriği
Toprak haritalamanın amaçları, toprak haritalarının çeşitleri, toprak haritalarındaki haritalama üniteleri ve özellikleri, toprak etüd haritalama işlemleri, kullanılan kartografik materyaller ve yorumlanması, arazide toprakların tanımlanması ve haritalama, toprak etüd raporunun yazımı, arazi yetenk sınıflaması ve arazi kullanım planlaması
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Toprak Etüd ve Haritalama. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Ders Kitapları. No: A-50
Notlar
Toprak Etüd ve Haritalama. Mahmut Yüksel
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak haritalarının çeşit ve özelliklerini bilir. |
ÖÇ02 | Bir toprak etüd ve haritalama projesi nasıl hazırlanacağını bilir. |
ÖÇ03 | Toprak haritalarının yapımında kullanılan kartografik materyalleri yorumlamasını ve kullanmasını bilir |
ÖÇ04 | Toprak sınırlarını arazide bulma, kontrol etme ve kesinleştirme yöntemlerini bilir ve uygular. |
ÖÇ05 | Toprak harita bilgilerinin yorumu ile arazi yetenek sınıflaması yapar ve diğer toprak yönetimine ilişkin bilgiler üretir. |
ÖÇ06 | Toprak haritası ve raporu nasıl hazırlanır, içeriği hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Arazi kullanım planlaması önemi, aşamaları, işlemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ08 | Toprak harita bilgilerini kullanarak sürdürülebilirlik ilkesine uygun arazi kullanım planlaması yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak etüd ve haritalamanın amaçları, kullanım alanları. Uygulama:Toprak haritalarının farklı amaçlarla kullanımına örnekler | İlk hafta olduğundan dolayı ön hazırlık bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Toprak Sistematikleri (Toprak haritalarında kullanılan haritalama birimleri) Uygulama: Örnek alan etüd çalışması için ön bilgilerin toplanması | Kütüphaneden farklı alanlara ait etüd raporlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Toprak Sistematikleri (Toprak haritalarında kullanılan haritalama birimleri) Devamı. Uygulama: Örnek alan etüd çalışması için kartografik materyal seçimi | Kütüphaneden farklı alanlara ait etüd raporlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Toprak haritalarının çeşitleri. Uygulama: Farklı kurumlarca hazırlanmış toprak edüd harita ve raporlarının incelenmesi | Kütüphaneden farklı alanlara ait etüd raporlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Toprak haritalarının çeşitleri. Devamı Uygulama: Örnek alan etüd çalışması için kartografik materyallerin yorumuna devam edilmesi, gruplar yorumları | Kartoğrafik materyallerin yoruma hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Toprak etüdlerinde arazi çalışmaları.Uygulama: Uygulama alanının yorum haritasının oluşturulması, | Ders kitabından konu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Toprak etüd ve haritalamanın aşamaları Uygulama: Profil çukurlarının açılması, tanımlama ve örnekleme | Ders kitabından konu hazırlığı, arazi ekipmanların temini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarından sınava yönelik çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Toprak etüdlerinde kartografik materyal seçim kriterleri Uygulama: Toprak haritalama lejantının hazırlanması | Ders kitabından konu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Hava fotoğraflarıyla yapılan etüdlerde kullanılan yöntemler. Uygulama: Arazide yorumla belirlenmiş toprak sınırlarının kontrolü | Ders kitabından konu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Uydu verileriyle yapılan etüdlerde kullanılan yöntemler. Uygulama: Toprak haritasının baskıya hazırlanması. | Ders kitabından konu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Arazi değerlendirme çalışmaları: Arazi yetenek sınıflaması. Uygulama: Uygulama alanı toprak haritasından arazi yetenek sınıflarının belirlenmesi | Ders kitabından konu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Çeşitli arazi uygunluk sınıflandırma çalışmaları Uygulama: Uygulama alanı topraklarının uygunluk sınıflaması | Ders kitabından konu hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | 5403 sayılı arazi kullanım kanunu ve temel ilkeleri hakkında bilgiler verilir | ilgili kanun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Uygulama Sınavı | Uygulama alanı hakkında rapor hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |