Genel Bilgi
| Birim | ADANA ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU |
| Tekstil Teknolojisi | |
| Kod | TEK163 |
| Ad | Tekstil Lifleri |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 2 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. MUTLU KURBAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Dr. MUTLU KURBAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı doğal ve yapay lifleri tanımak, elde ediliş yöntemlerini ve kullanım alanlarını öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste doğal ve yapay lifler işlenecektir
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
*Başer, İ., "Elyaf Bilgisi", Marmara Üniversitesi yayınları, İstanbul, 2002. * Seventekin, N., "Kimyasal Lifler", E.Ü. Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma-Uygulama Merkezi, İzmir, 2003. *Seventekin, N., "Kimyasal Tekstil Muayeneleri", E.Ü. Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma-Uygulama Merkezi, İzmir, 2003.
Notlar
*Başer, İ., "Elyaf Bilgisi", Marmara Üniversitesi yayınları, İstanbul, 2002. * Seventekin, N., "Kimyasal Lifler", E.Ü. Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma-Uygulama Merkezi, İzmir, 2003. *Seventekin, N., "Kimyasal Tekstil Muayeneleri", E.Ü. Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma-Uygulama Merkezi, İzmir, 2003.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Doğal lifleri sınıflandırır |
| ÖÇ02 | Temel lif özelliklerini açıklar |
| ÖÇ03 | Pamuk lifi ve özelliklerini açıklar |
| ÖÇ04 | Gövde lifleri ve özelliklerini açıklar |
| ÖÇ05 | Yün ve özelliklerini açıklar |
| ÖÇ06 | İpek ve özelliklerini açıklar |
| ÖÇ07 | Yapay liflerin sınıflandırır |
| ÖÇ08 | Polimerleşme reaksiyonlarını açıklar |
| ÖÇ09 | Lif tanıma yöntemlerini gerçekleştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İplik, dokuma, örme, terbiye, hazır giyim ve kalite kontrol konularında mevcut teknolojiler ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. | 5 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri analiz edebilme ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçer ve etkin kullanabilir. | 3 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İplik, dokuma ve terbiye alanlarında temel mesleki hesaplamaları yapabilme becerisine sahip olur. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Terbiye laboratuvarı uygulamalarını ve kalite kontrol testlerni yöntem ve tekniklerine uygun olarak gerçekleştirebilme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İplik ve kumaş numuneleri hazırlayarak fiziksel ve kimyasal kalite kontrol testlerini uygulayabilme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlar içinde etkin olarak çalışarak üretimle ilgili iş akışını izleyebilme, değerlendirebilme ve gerekli önlemleri alabilme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile bilim, teknolojideki ve mesleki alanındaki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli yenileme bilincini kazanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Çırçır ve yapay elyaf üretim tesisi ziyareti -I | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 2 | Lif sınıflandırması | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
| 3 | Lif özellikleri | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 4 | Pamuk lifi ve özellikleri | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Gövde lifleri ve özellikleri | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
| 6 | Yün ve özellikleri | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | İpek ve özellikleri | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Yapay liflerin sınıflandırması | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 10 | Polimerleşme reaksiyonları | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Eriyikten lif eğirme yöntemi | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
| 12 | Yaş ve kuru çekim lif eğirme yöntemi | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
| 13 | Tekstüre yöntemleri | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Lif tanıma yöntemleri | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
| 15 | Çırçır ve yapay elyaf üretim tesisi ziyareti -II | Ön Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
| AKTS | 2 AKTS | ||