Genel Bilgi
Kod | INS243 |
Ad | Hidrolik ve Hidroloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Halil KIRNAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Halil KIRNAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mühendislik plan ve proje çalışmalarında hidrolik ve hidrolojinin önemini kavrayabilme ve bu konularla ilgili temel problemleri çözebilme konusunda yeterliliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Akışkanların temel özellikleri, akışkanlar statiği, süreklilik ve bernoulli denklemi, kapalı borularda enerji değişimi ve enerji kayıpları, hidrolojik çevrim, hidrolojide sistem kavramı, yağış verilerinin analizi, akarsu akımı, seviye-debi ilişkisi, hidrograf analizi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notu, Halil Kırnak
Notlar
1-Bayazıt, M. 2013. Hidroloji. Birsen yayınevi. 2- Usul, N. 2008. Mühendislik Hidrolojisi, ODTÜ yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hidrolojinin mühendislik çalışmalarında önemini bilir |
ÖÇ02 | Hidrolojik denge problemlerini çözer |
ÖÇ03 | Hidroloji de eksik verilerin tamamlanmasını bilir |
ÖÇ04 | Yağış ile yüzey akış arasındaki ilişkiyi açıklar |
ÖÇ05 | Mühendislik yapılarının plan ve projesinde hidrolojik verileri kullanabilmeyi açıklar |
ÖÇ06 | Hidroliğin temel prensiplerini belirtir |
ÖÇ07 | Süreklilik ve Bernoulli denklemini uygular |
ÖÇ08 | Enerji kayıplarını açıklar |
ÖÇ09 | Hidrolik ile ilgili temel prensipleri bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel matematik ve fen bilimleri ile temel teknik konularda yeterli altyapıya sahip olarak, bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri meslek alanlarındaki problemlerin çözümleri için kullanır. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnşaat teknikerliği konusu olan problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi ile bu amaca uygun yöntemler ve teknikleri seçme ve uygulama becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstenen gereksinimleri ve belirli ihtiyaçları karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi doğrultusunda modern yöntemleri uygular. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İnşaat uygulamalarında gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi ile bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren bazı mesleki paket programları etkin kullanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı işletmesi ve uygulama süreçleri ile yapı metraj ve maliyetini ortaya çıkarabilme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Temel mühendislik konularında deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlayarak sonuca varma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kalite, standart ve standardizasyon kavramları, üretimde kalite kontrolü ile şantiye yönetimi ve süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yaparak, bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda sorumluluk alma, etkin çalışma becerisine ve özgüvene sahiptir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenmenin gereklilik bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini yeniler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fikirlerin oluşumunda, öneri getirme, geliştirme ve değerlendirme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ile Mesleki İngilizce'yi iyi kullanabilme ve ayrıca etkili iletişim kurabilme becerisi sahiptir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş hayatında; çevre bilinci, iş sağlığı ve güvenliği ile mesleki etik sorumluluğuna sahiptir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hidrolojinin tanımı ve Hidrolojik Çevrim,Hidrolojik Çevrimin Mühendislik Prosesleri (Yağış, Buharlaşma, yeraltı su oluşumu, yüzeysel akış) | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yer altı ve Yer üstü su akımlarının tanımlanması, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Havza ve özelliklerinin aktarılması | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Akışkan ve akışkan özellikleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Hidrostatik,sıvıların bulunmuş oldukları ortama uyguladıkları basınç ve bu basınçların basit hesaplarının verilmesi | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hidrodinamik | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Akım türleri, Laminer ve Türbülanslı akım | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hidroliğin temel denklemleri ve bu denklemlerin uygulama alanları.Süreklilik Denklemi ve Bernoulli(Enerji Denklemi) Denklemi ve Uygulamaları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Enerji kayıpları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Süreklilik ve Bernoulli denklemlerinin uygulanması | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Mesleki uygulama alanları ve problem çözümleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Denklemlerin uygulama alanları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Hidrolojik Çevrimin Mühendislik Prosesleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yağış-yüzeyakış-birim hidrograf uygulamaları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,64 | ||
AKTS | 4 AKTS |