Genel Bilgi
Kod | TMT123 |
Ad | Matematik 1 |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. NERGİZ POYRAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. NERGİZ POYRAZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Fonksiyon, limit, süreklilik ve Türevin temel özelliklerini kavramak bunları fonksiyonların grafiklerini çizmede yaklaşık hesap yapmada ve problem çözmede kullanmak. Ayrıca öğrencileri analitik düşünme konusunda eğitmek ve ileride kendi ilgilendiği konularla ilgili problemleri çözmek için kuracakları modeller için çözüm yöntemlerini öğretmektir. Analiz insan aklının en büyük başarılarından biri olarak düşünülen heyecan verici bir konudur. Umudumuz, öğrencilerinde analizi sadece kullanışı ile değil onun iç güzelliği ile de keşfetmesidir.
Dersin İçeriği
Gerçel sayılar, Fonksiyonlar, limit, süreklilik, türev, türevin uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ders sunumları
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Küme kavramını açıklar. |
ÖÇ02 | Limit ve türev alma yöntemlerini tanır ve uygulamalarını yapar. |
ÖÇ03 | Fonksiyonların maksimum ve minimum değerlerini saptar. |
ÖÇ04 | Alternatif çözüm tekniklerini analiz eder ve optimum çözümü seçer. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme bilgisi kazanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanlarındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme bilgisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama bilgisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama bilgisi kazanır. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları geliştirme, seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemeye karşı olumlu tutum kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler, projeler hazırlar, çözüm önerileri üretir ve paylaşır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kümeler; Doğal, Tam, Rasyonel, Reel kümler | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Fonksiyonlar: Fonksiyon çeşitleri, Trigonometik fonksiyonlar, Kesirli fonksiyonlar, Üstel ve logaritmik fonksiyonlar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Üstel ve Logaritmik Fonksiyonların özellikleri ve Alıştırmalar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Trigonometrik ve Hperbolik Fonksiyonlar, bu fonksiyonun özellikleri, Alıştırmalar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Limit Kavramı:Limit teoremleri, Özel Limitler, Sonsuz Limitler, Alıştırmalar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Süreklilik ve Türev Kavramı: Teoremler, Türev alma kuralları, Alıştırmalar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Diferansiyel Uygulamaları; Artan ve azlan fonksiyonlar, asimtotlar, fonksiyonun grafik analizi ve çizimi, maksimum ve minimum uygulamaları | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Zincir kuralı. Yüksek mertebeden türevler. Ters fonksiyonların türevi. Türevin fiziksel anlamı. | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İkinci türev ve bükeylik. Asimptotlar. Grafik çizme. | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kutupsal Koordinat sistemi, Eğrileri parametrik gösterimi ve çizimleri, Alıştırmalar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İntegral Kavramı: İntegralin geometrik anlamı, integral formülleri, Alıştırmalar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İntegral alma metotları, Rasyonel kesirlerin integrali, Alıştırmalar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Cebirsel, trigonometrik ve üstel fonksiyonların integrali, Alıştırmalar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Belirli integral: İntegral hesabının geometrik uygulamaları, Alıştırmalar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,92 | ||
AKTS | 5 AKTS |