Genel Bilgi
Kod | JM649 |
Ad | Endüstri ve Yerleşim Alanlarının Belirlenmesinde Çevre Jeofiziği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Endüstri ve yerleşim alanlarının belirlenmesinde çevre jeofiziğinin önemi hakkında genel bilgiler vermek ve dinamik zemin parametreleri, katı ve sıvı atık depolama alanlarının, karstik boşlukların, yeraltı mühimmatlarının, nükleer atık depolama alanlarının jeolojik yapısının ve yeraltı su kirliliğinin, tatlısu-tuzlu su girişimlerinin ve yeraltı su kirliliğinin jeofizik yöntemlerle nasıl belirlendiğini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Çevre jeofiziği nedir. Uygulama alanları nedir. Hangi yöntemler uygulanır; Endüstri bölgelerinin ve organize sanayi alanlarının yerlerinin belirlenmesinde kullanılan dinamik zemin parametrelerinin jeofizik yöntemlerle tespit edilmesi; Kentsel yerleşim bölgelerinin yerlerinin belirlenmesinde kullanılan dinamik zemin parametrelerinin jeofizik yöntemlerle tespit edilmesi; Madencilik işlemlerinin çevre üzerindeki etkisinin jeofizik yöntemlerle tespiti; Hidroelektrik santrallerin yer seçimi ve zemin özelliklerinin jeofizik yöntemlerle araştırılması; Nükleer enerji santrallerinin yer seçimi ve zemin özelliklerinin jeofizik yöntemlerle araştırılması; Katı atıkların depolanacağı bölgelerin seçiminde jeofizik yöntemlerin kullanılması; Sıvı atıkların depolanacağı bölgelerin seçiminde jeofizik yöntemlerin kullanılması; Karstik boşlukların jeofizik yöntemler kullanılarak saptanması; Gömülü mühimmat ve tehlikeli maddelerin yerlerinin jeofizik yöntemler ile belirlenmesi; Toprak ve yeraltı suyu kirliliğinin araştırılması; Tatlı su ve tuzlu su girişim zonlarının yerlerinin belirlenmesi; Çökel malzeme ile dolmuş veya atık maddelerle doldurulmuş yerlerin araştırılması ve belirlenmesi; Sit alanları, su havzaları ve sulak bölgelerin korunması ve çevrelerin kirlenme risklerinin jeofizik yöntemler kullanılarak sürekli gözlenmesi. Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) uygulamalarında jeofizik çalışmaların önemi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
An Introduction to Applied and Environmental Geophysics
Notlar
Ders notları ve internet erişimli kitaplar ve makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevre jeofiziği, uygulama alanlarını tanımlar ve Hangi yöntemlerin uygulanacağını saptar |
ÖÇ02 | Endüstri bölgelerinin ve organize sanayi alanlarının yerlerinin belirlenmesinde kullanılan dinamik zemin parametrelerinin jeofizik yöntemlerle tespit edilmesini bilir. |
ÖÇ03 | Kentsel yerleşim bölgelerinin yerlerinin belirlenmesinde kullanılan dinamik zemin parametrelerinin jeofizik yöntemlerle tespit eder |
ÖÇ04 | Maden işletmelerinin çevreye olan etkisinin jeofizik yöntemlerle yapar |
ÖÇ05 | Hidroelektrik santrallerin yer seçimi ve zemin özelliklerinin jeofizik yöntemlerle araştırmalar yapar |
ÖÇ06 | Nükleer enerji santrallerinin yer seçimi ve zemin özelliklerinin jeofizik yöntemlerle araştırılması açıklar |
ÖÇ07 | Katı atıkların depolanacağı bölgelerin seçiminde jeofizik yöntemlerin kullanımını açıklar |
ÖÇ08 | Sıvı atıkların depolanacağı bölgelerin seçiminde jeofizik yöntemlerin kullanılmasını açıklar |
ÖÇ09 | Karstik boşlukların jeofizik yöntemler kullanarak belirler |
ÖÇ10 | Gömülü mühimmat ve tehlikeli maddelerin yerlerinin jeofizik yöntemler ile belirler |
ÖÇ11 | Toprak ve yeraltı suyu kirliliği araştırmaları yapar |
ÖÇ12 | Tatlı su ve tuzlu su girişim zonlarının yerlerini belirler |
ÖÇ13 | Çökel malzeme ile dolmuş veya atık maddelerle doldurulmuş yerlerini araştırır ve belirler |
ÖÇ14 | Sit alanları, su havzaları ve sulak bölgelerin korunması ve çevrenin kirlenme risklerinin jeofizik yöntemler kullanılarak sürekli gözlenmesi. Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) uygulamalarında jeofizik çalışmaların önemini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek bilgiye sahipdir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahipdir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çevre jeofiziği nedir. Uygulama alanları nedir. Hangi yöntemler uygulanır | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Endüstri bölgelerinin ve organize sanayi alanlarının yerlerinin belirlenmesinde kullanılan dinamik zemin parametrelerinin jeofizik yöntemlerle tespit edilmesi | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
3 | Kentsel yerleşim bölgelerinin yerlerinin belirlenmesinde kullanılan dinamik zemin parametrelerinin jeofizik yöntemlerle tespit edilmesi | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Madencilik işlemlerinin çevre üzerindeki etkisinin jeofizik yöntemlerle tespiti | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
5 | Hidroelektrik santrallerin yer seçimi ve zemin özelliklerinin jeofizik yöntemlerle araştırılması | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
6 | Nükleer enerji santrallerinin yer seçimi ve zemin özelliklerinin jeofizik yöntemlerle araştırılması | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Katı atıkların depolanacağı bölgelerin seçiminde jeofizik yöntemlerin kullanılması | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sıvı atıkların depolanacağı bölgelerin seçiminde jeofizik yöntemlerin kullanılması | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Karstik boşlukların jeofizik yöntemler kullanılarak saptanması | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | Gömülü mühimmat ve tehlikeli maddelerin yerlerinin jeofizik yöntemler ile belirlenmesi | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Toprak ve yeraltı suyu kirliliğinin araştırılması | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Tatlı su ve tuzlu su girişim zonlarının yerlerinin belirlenmesi. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
14 | Çökel malzeme ile dolmuş veya atık maddelerle doldurulmuş yerlerin araştırılması ve belirlenmesi | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | Sit alanları, su havzaları ve sulak bölgelerin korunması ve çevrelerin kirlenme risklerinin jeofizik yöntemler kullanılarak sürekli gözlenmesi. Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) uygulamalarında jeofizik çalışmaların önemi | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |