Genel Bilgi
Kod | ARY707 |
Ad | Prehistorik Yerlerin Oluşum Modelleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, tarih öncesi alanları oluşturan doğal ve insan faktörlerinin modellerini inceler ve bu modellerin tarih öncesindeki insan faaliyetlerinin arkeolojik yorumlanmasına nasıl yardımcı olduğunu tartışır.
Dersin İçeriği
Tarih öncesi arkeolojik alanlar, insan faaliyetleri ve jeomorfolojik kuvvetlerin değişen kombinasyonları ile oluşabilir. Sonuç olarak, tarih öncesi bir yerleşim yerinin yorumlanması, öncelikle yerleşimin nasıl oluştuğunun anlaşılmasını gerektirir. Ders, tarih öncesi yerleşimleri oluşturan birçok faktörü ve bu faktörlerin tarih öncesindeki insan faaliyetlerinin yorumlanmasıyla nasıl ilişkili olduğunu örneklerle incelemektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Erol, O. 1979, Dördüncü Çağ (Kuvaterner) Jeoloji ve Jeomorfolojinin ana çizgileri, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Basımevi, Ankara Günal, N., 2020, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 18, Sayı 35 Demirel, E., 2018, Temel Jeoloji ve Jeomorfoloji
Notlar
Dersin işleyişi sırasında tavsiye edilecek makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Prehistorik yerlerin insan tarafından nasıl oluşturulduğunu kavrar. |
ÖÇ02 | Öğrenci, prehistorik yer kavramının içeriğini ve çeşidini kavrar. |
ÖÇ03 | Arkeolojik stratigrafinin detaydaki problemlerini kavrar. |
ÖÇ04 | Doğal kuvvetlerin arkeolojik yerlere olumlu etkilerini kavrar. |
ÖÇ05 | Mağara ve kaya sığınaklarındaki arkeoljik yerlerin oluşumunu açıklamaya yönelik modelleri kullanmayı öğrenir. |
ÖÇ06 | Höyüklerin oluşumunu açıklamaya yönelik modelleri kavrar. |
ÖÇ07 | Prehistorik yerlerin insan tarafından bozulduğunu kavrar. |
ÖÇ08 | Doğal kuvvetlerin arkeolojik yerlere olumsuz etkilerini kavrar. |
ÖÇ09 | Tarih öncesi yerleşimleri oluşturan faktörleri kavrar. |
ÖÇ10 | Tarih öncesi yerleşimleri oluşturan faktörlerin tarih öncesindeki insan faaliyetleri ile ilişkisini kavrar. |
ÖÇ11 | Modellerin tarih öncesindeki insan faaliyetlerinin arkeolojik yorumlanmasına nasıl yardımcı olduğunu öğrenir. |
ÖÇ12 | Prehistorik arkeolojinin amaçlarını kavrar. |
ÖÇ13 | Arkeolojik stratigrafiyi yorumlamayı kavrar. |
ÖÇ14 | Arkeolojik stratigrafide diyajenezin etkilerini kavrar. |
ÖÇ15 | Mağaralar için Paleolitik yerleşim modellerini öğrenir. |
ÖÇ16 | Höyüklerin oluşumunu açıklamaya yönelik modelleri kullanmayı öğrenir. |
ÖÇ17 | Amaçsız yığma gibi insan faaliyetlerini kavrar. |
ÖÇ18 | Jeomorfolojik erozyon kuvvetlerini kavrar. |
ÖÇ19 | Paleolitik açık hava yerleşimlerinin oluşum modellerini kavrar. |
ÖÇ20 | Prehistorik arkeolojide jeomorfolojini önemini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş. | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Yer oluşumu ve prehistorik arkeolojinin amaçları. | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Arkeolojik stratigrafi. | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Amaçlılı depolama gibi insan faaliyetleri. | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Amaçsız yığma gibi insan faaliyetleri. | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Jeomorfoloji – biriktirme kuvvetleri (1) | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Jeomorfoloji – biriktirme kuvvetleri (2) | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara sınav/öğrenci sunumu ve ödevi | Tavsiye edilen kaynakça ve notlar gözden geçirilsin. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Jeomorfoloji – erozyon kuvvetleri | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Biriktirme sonrası değişiklik (diyajenez) | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tarih öncesi faaliyetlerin mekansal modelleri. | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | İnsan biriktirmesi ve jeomorfoloji - Paleolitik açık hava yeri oluşum modelleri. | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | İnsan biriktirmesi ve jeomorfoloji - mağaralarda ve kaya sığınaklarında Paleolitik yerleşim modelleri. | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | İnsan biriktirmesi ve jeomorfoloji – prehistorik höyükler oluşumun modelleri. | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Genel tartışma | Dönem boyunca tavsiye edilen kaynakça ve notlar gözden geçirilsin. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yıl sonu sınavı/öğrenci sunum ve ödevi | Dönem boyunca tavsiye edilen kaynakça ve notlar gözden geçirilsin. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yıl sonu sınavı/öğrenci sunum ve ödevi | Dönem boyunca tavsiye edilen kaynakça ve notlar gözden geçirilsin. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |