Genel Bilgi
Kod | TYP465 |
Ad | Sulama Sistemleri Tasarımı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA ÜNLÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUSTAFA ÜNLÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sulama mühendisliğinin temel ilkeleri ile birlikte su uygulama ve su dağıtma sistemleri, suyun etkin kullanımı, sulama sistemlerinin tasarımı, kurulması ve işletilmesinde kullanılan yaklaşımlara ilişkin bilgi düzeyini artırmaktır.
Dersin İçeriği
Sulama sistemlerinin sınıflandırılması, sulama sisteminin seçimini etkileyen faktörler; toprakta mevcut nem içeriği, su gereksinimleri; sulama aralıkları; sulama programlaması, yüzey, yağmurlama ve damlama sulama sistemlerinin tasarım ilkeleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
1-Tarla Sulama Sistemleri Ders Kitabı, ÇÜ. Ziraat Fakültesi Ders Kitapları Yayın No: 283 / A-89. 2-İlgiki yayınlar ve WEB kaynakları
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sulama mühendisliğinin temel ilkelerini ve yöntemlerini uygular. |
ÖÇ02 | Sulama sistemlerinin tasarımı, kurulması ve işletilmesinde kullanılan yaklaşımları uygular. |
ÖÇ03 | Sulama programlaması, suyun etkin kullanımı ve bunun için alınması gerekli önlemleri uygular. |
ÖÇ04 | Sulama sistemlerinin tasarımı konularıyla ilgili okunan bilimsel makaleler daha kolay anlar ve sonuçları yorumlayabilir. |
ÖÇ05 | Su uygulama ve su dağıtma sistemleri gibi temel sulama konularını uygulamada kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sulama mühendisliğinin temel ilkeleri, su, toprak, bitki, iklim, sulama Randımanları, sulama suyu niteliği. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Tarla sulama sistemleri ve tasarım ilkeleri. | Ders notunun ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Tarla sulama sistemlerinin görevleri ve tipleri ve ödev konularının verilmesi. | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Yüzey sulama sistemlerinin tasarımı, arazinin sulamaya hazırlanması (tesviye), tesviye öncesi hazırlık işlemleri. | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Tesviye projeleme yöntemleri Tesviye projesinin uygulanması, örnek tesviye projesi çözümü, tesviyenin korunması ve iyileştirilmesi ve ayrıca ödev konularının verilmesi. | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
6 | Yüzey sulama yöntemlerinin planlanması, matematiksel modellerin kullanılması, ilerleme, infiltrasyon ve derine sızma ilişkileri, karık sulama sistemlerinin planlaması. | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
7 | Uzun tava sulama sistemlerinin planlanması, border debisi ve boyunun arazi koşullarında eldesi, tava sulama sistemlerinin planlanması ve ayrıca ödev konularının verilmesi. | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yağmurlama sistemlerinin tasarımı, yağmurlama sisteminin kullanılabilirliği, yağmurlama yönteminin yararları, yağmurlama yönteminin sakıncaları | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
10 | Yağmurlama sistemlerinin tipleri | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
11 | Yağmurlama sulama sistemin tasarımı, su kaynağı, pompa yeri, lateraller, ana ve yan boru seçimleri ve ayrıca ödev konularının verilmesi | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
12 | Damla sulama sistemlerinin tasarımı, damla sulama sisteminin ögeleri, damla sulama sistemi tipleri. | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
13 | Lateral ve yan boru hatlarının planlanması, ana boru hattının planlanması, denetim birimi ögelerinin seçilmesi, pompa biriminin seçilmesi, örnek proje. | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
14 | Sulama sistemlerinin değerlendirilmesi, tarla sulama sistemlerinin performansları. | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
15 | Yüzey ve basınçlı sulama sistemlerinin değerlendirilmesi. | Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 5 | 65 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 6 | 48 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 7 | 35 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |