TYP465 Sulama Sistemleri Tasarımı

6 AKTS - 3-2 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYP465
Ad Sulama Sistemleri Tasarımı
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUSTAFA ÜNLÜ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. MUSTAFA ÜNLÜ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sulama mühendisliğinin temel ilkeleri ile birlikte su uygulama ve su dağıtma sistemleri, suyun etkin kullanımı, sulama sistemlerinin tasarımı, kurulması ve işletilmesinde kullanılan yaklaşımlara ilişkin bilgi düzeyini artırmaktır.

Dersin İçeriği

Sulama sistemlerinin sınıflandırılması, sulama sisteminin seçimini etkileyen faktörler; toprakta mevcut nem içeriği, su gereksinimleri; sulama aralıkları; sulama programlaması, yüzey, yağmurlama ve damlama sulama sistemlerinin tasarım ilkeleri.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

1-Tarla Sulama Sistemleri Ders Kitabı, ÇÜ. Ziraat Fakültesi Ders Kitapları Yayın No: 283 / A-89. 2-İlgiki yayınlar ve WEB kaynakları

Notlar

Ders notu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sulama mühendisliğinin temel ilkelerini ve yöntemlerini uygular.
ÖÇ02 Sulama sistemlerinin tasarımı, kurulması ve işletilmesinde kullanılan yaklaşımları uygular.
ÖÇ03 Sulama programlaması, suyun etkin kullanımı ve bunun için alınması gerekli önlemleri uygular.
ÖÇ04 Sulama sistemlerinin tasarımı konularıyla ilgili okunan bilimsel makaleler daha kolay anlar ve sonuçları yorumlayabilir.
ÖÇ05 Su uygulama ve su dağıtma sistemleri gibi temel sulama konularını uygulamada kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sulama mühendisliğinin temel ilkeleri, su, toprak, bitki, iklim, sulama Randımanları, sulama suyu niteliği. Ders notunun ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Tarla sulama sistemleri ve tasarım ilkeleri. Ders notunun ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 Tarla sulama sistemlerinin görevleri ve tipleri ve ödev konularının verilmesi. Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 Yüzey sulama sistemlerinin tasarımı, arazinin sulamaya hazırlanması (tesviye), tesviye öncesi hazırlık işlemleri. Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Tesviye projeleme yöntemleri Tesviye projesinin uygulanması, örnek tesviye projesi çözümü, tesviyenin korunması ve iyileştirilmesi ve ayrıca ödev konularının verilmesi. Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme
6 Yüzey sulama yöntemlerinin planlanması, matematiksel modellerin kullanılması, ilerleme, infiltrasyon ve derine sızma ilişkileri, karık sulama sistemlerinin planlaması. Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme
7 Uzun tava sulama sistemlerinin planlanması, border debisi ve boyunun arazi koşullarında eldesi, tava sulama sistemlerinin planlanması ve ayrıca ödev konularının verilmesi. Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yağmurlama sistemlerinin tasarımı, yağmurlama sisteminin kullanılabilirliği, yağmurlama yönteminin yararları, yağmurlama yönteminin sakıncaları Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme
10 Yağmurlama sistemlerinin tipleri Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme
11 Yağmurlama sulama sistemin tasarımı, su kaynağı, pompa yeri, lateraller, ana ve yan boru seçimleri ve ayrıca ödev konularının verilmesi Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme
12 Damla sulama sistemlerinin tasarımı, damla sulama sisteminin ögeleri, damla sulama sistemi tipleri. Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme
13 Lateral ve yan boru hatlarının planlanması, ana boru hattının planlanması, denetim birimi ögelerinin seçilmesi, pompa biriminin seçilmesi, örnek proje. Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme
14 Sulama sistemlerinin değerlendirilmesi, tarla sulama sistemlerinin performansları. Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme
15 Yüzey ve basınçlı sulama sistemlerinin değerlendirilmesi. Ders notunun ilgili bölümleri ve Arazi uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 5 65
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 8 6 48
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 7 35
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2023 08:52