Genel Bilgi
Kod | TYP454 |
Ad | Tarımsal Yapılarda İç Ortam Denetimi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULLAH NAFİ BAYTORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Eser ÇELİKTOPUZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yapılarda iklimlendirmenin temel kavramları, Isı iletiminin temel ilkeleri, Tarımsal yapılarda yalıtım, Tarımsal yapılarda (Bitkisel ve Hayvansal) havalandırma, soğutma ve ısıtmanın temel ilkeleri ve tarımsal yapılarda kullanılan iklimlendirme önlemlerinden havalandırma, soğutma ve ısıtma sistemlerinin planlanması ve projelendirmesini yapabilmek.
Dersin İçeriği
Tarımsal yapıların amaçları doğrultusunda sınıflandırılması, Tarımsal yapılarda iklimsel çevre yönetimi, iklimlendirmenin temel kavramları, psikrometrik terimlerin tanımı ve kullanımı, yapı elemanlarında ortaya çıkan ısı iletim şekilleri, ısı dengesi iç ortam değerlerine ilişkin projeleme değerleri, Tarımsal yapılarda yalıtım, havalandırma, soğutma ve ısıtma sistemleri ve projelendirilmelerini kapsamaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders için hazırlanan sunumlar (yayınlanmamış). İlgili makaleler
Notlar
Tarımsal Yapılarda iklimlendirme
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarımsal yapıları tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ02 | Tarımsal yapılarda iklimsel çevre denetimini tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ03 | Psikrometrik terimlerin tanımı ve kullanımını öğrenir. |
ÖÇ04 | Yapı elemanlarında ortaya çıkan ısı iletimlerini tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ05 | Tarımsal yapılarda havalandırma, soğutma ve ısıtmayı tanımlamayı öğrenir. |
ÖÇ06 | Tarımsal yapılarda ısı yalıtımı ve korunmasını öğrenir. |
ÖÇ07 | İklimlendirmede kontrolü tanımlamayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarımsal yapıların gruplandırılması | Kaynak okuma, Web ten Seralar ve Hayvan barınakları konusunda bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tarımsal yapılarda iklimsel ve çevre yönetimi | Kaynak okuma, Web ten yapılarda havalandırma ve soğutma konusunda bilgi toplama, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İklimlendirmede temel kavramlar, psikrometrik terimlerin tanımı ve kullanımı, Psikrometrik diyagramın (h-x diyagramı) tarımsal yapılarda kullanımına ilişkin örnekler | Kaynak okuma, Web ten Psikrometrik diyagram konusunda kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Psikrometrik işlemler, Nemli havanın ısıtılması, soğutulması, havanın nemlendirilmesi ve soğutulması, evaporatif soğutma | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yapı elemanlarında oluşan ısı iletimi, ısı iletim şekilleri, kondüksiyon, konveksiyon, radyasyon | Kaynak okuma, Web ten farklı malzemeler konusunda bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toplam ısı iletim katsayısı, Yapı elemanlarında oluşan su buharı iletimi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İklimsel çevre denetimi, ısı dengesi, ısı kazanç ve kayıpları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tarımsal Yapılarda Yalıtım | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tarımsal Yapılarda Havalandırma sistemleri | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hayvan barınaklarına gezi düzenlenmesi | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tarımsal yapılarda Soğutma, Evaporatif Soğutma, Havanın Nemlendirilmesi | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tarımsal yapılarda soğutmaya ilişkin projeleme problemlerinin çözümü | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tarımsal yapılarda ısıtma, sistem planlama ve projeleme esasları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tarımsal yapılarda ısıtma, sistem planlama ve projelemeye ilişkin problemlerin çözümü | Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Kaynak okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Kaynak okuma, | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |