Genel Bilgi
Kod | BYEBY4 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BURHAN ARIKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler bilimsel çalışmanın nasıl yapılacağını ve etik kuralların ne kadar önemli olduğunu öğrenir.
Dersin İçeriği
Bilimsel araştırma nedir, nasıl yapılır. Teoriden yayın aşamasına kadar bilimsel araştırma nasıl yapılır. Etik nedir, bilimsel çalışma ve yaşamımızda etiğin önemi. Bilimsel araştırma nedir, nasıl yapılır. Teoriden yayın aşamasına kadar bilimsel araştırma nasıl yapılır. Etik nedir, bilimsel çalışma ve yaşamımızda etiğin önemi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Temel ve teorik araştırma alanlarına ait tezler ve etik
Notlar
Temel etik
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmanın tarihçesini öğrenir |
ÖÇ02 | Bilim nedir, bilimsel çalışmanın önemini öğrenir |
ÖÇ03 | Bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Temel araştırma yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ05 | Araştırmanın filozofisini oluşturur |
ÖÇ06 | Araştırmaya hazırlık çalışması yapar ve literatür araştırmasını öğrenir |
ÖÇ07 | Araştırma ile ilgili uygun materyali seçer ve metod oluşturur |
ÖÇ08 | Uygun materyalleri kullanarak uygun yöntem ile kontrollü deneyler yapar |
ÖÇ09 | Bilimsel çalışmada elde edilen bulguları analiz eder |
ÖÇ10 | Bulguları literatür bulguları ile karşılaştırır ve tartışır |
ÖÇ11 | Ortaya çıkan sonuçları kullanarak sonuç raporunu oluşturur ve öneriler geliştirir, yayın üretir |
ÖÇ12 | Etik davranışın önemini kavrar ve etik davranışla ilgili kurallara uyar |
ÖÇ13 | Bilimsel etik hakkında bilgi edinir |
ÖÇ14 | Etik davranı9şın bilimsel ve sosyal yaşamdaki önemini kavrar ve her alanda kendisine ilke edinir |
ÖÇ15 | Etik kurallara uyulmaması durumunda karşılaşılabilecek sonuçları öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma nedir | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bilimsel araştırma | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Temel araştırma yöntemleri | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Teorik araştırma yöntemleri | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Filozofi oluşturma | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Literatür çalışması | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Araştırma yöntemlerinin oluşturulması | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Deneysel planlama | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kontrollü deney yapılması ve dikkat edilmesi gerekenler | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bulguların değerlendirilmesi | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sonuçların literatürler ile tartışılması | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Sonuç raporunun hazırlanması, neriler ve yayın üretilmesi | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Etik nedir, bilimsel etikte nasıl davranılmalıdır | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Etik kurallara uyulmasının önemi | İlgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |