TRKS401 Anlam Bilimi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS401
Ad Anlam Bilimi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ERGÜN SERİNDAĞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ERGÜN SERİNDAĞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dillerin anlam bilimsel özelliklerini araştırmak ve dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini dilbilimsel bakış açısından ele almak. Farklı dilbilimcilerin anlam konusunda geliştirdikleri yöntemler incelenerek öğrencilerin anlam bilimsel ilişkileri keşfetmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Anlam, ifade anlamı, sözce anlamı, toplumsal anlam gibi farklı düzlemlerde ele alınırken aynı zamanda mantıksal ilişkiler, anlam bilimsel özellikler ve anlamın iletişimsel boyutu.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Veysel Kılıç (2009): Anlambilime Giriş. Papatya Yayıncılık, İstanbul.

Notlar

Doğan Aksan (2020): Anlambilim: Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Bilgi Yayınevi, Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dillerin anlam bilimsel özelliklerini tespit eder
ÖÇ02 Dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini değerlendirir.
ÖÇ03 Anlam bilimsel ilişkileri belirler.
ÖÇ04 Anlam türlerini açıklar
ÖÇ05 Sözcüğün tanımından hareket ederek, de Saussure' ün gösterge modeli ile Ogden ve Richards'ın göstergebilimsel üçgeninin ögelerini ayrıntılı bir biçimde tartışır.
ÖÇ06 Anlam ve kavramı ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 2
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dilbilim ve Anlambilim Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
2 Anlam bilimsel kavramlar Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Anlam ve Gerçeklik Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Anlam türleri Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Anlambilim ve Dilbilgisi İlişkisi Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Sözcükler ve Anlamları Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Tümceler ve Anlamları Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Belirsizlik Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Sezdirim Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Bağlam ve Çıkarım 1 Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Bağlam ve Çıkarım 2 Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Kişilerarası İletişim ve Söz-Eylem Kuramı 1 Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Kişilerarası Iletişim ve Söz-Eylem Kuramı 2 Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Anlamın Bileşenleri Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan (Veysel Kılıç: Anlambilime Giriş) okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2023 04:36