BB0049 Sebzelerde Dihaploidizasyon

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BB0049
Ad Sebzelerde Dihaploidizasyon
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İLKNUR SOLMAZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Sebzelerde kısa sürede safhatların geliştirilmesi amacıyla haploidi tekniklerinin uygulanışları, haploid bitkilerden katlanmış diploid bitkilerin geliştirilmesi bu dersin amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Haploidi tekniğinin önemi, haploid bitkilerin doğal oluşum yolları, in vivo ve in vitro tekniklerle (anter kültürleri, ovul - ovaryum kültürleri, polen ışınlama v.b.) elde edilmesi, elde edilen haploidlerin kromozom katlamaları ile dihaploidizasyonu, ploidi belirlemede kullanılan direkt ve indirekt yöntemler, dihaploid bitkilerin ıslahta kullanılmaları ile bu yöntemlerin önemli sebze türlerinde uygulanmasına ilişkin teorik ve pratik bilgiler bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Hazırlanan ders notları

Notlar

1. Maluszynski, M., Kaska, K.J., Forster, B.P., Szarejko, I., 2003. Doubled Haploid Production in Crop Plants, Kluwer Academic Publishers, 428 p. 2. Bu alanda taranan güncel yayınlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Haploidi, dihaploidi, anter-mikrospor ve ovul-ovaryum kültürlerini açıklayabilme becerisini kazanır.
ÖÇ02 Ploidi belirleme kullanılan direkt ve indirekt yöntemlere karar verme ve uygulama konusunda bilgiler edinir.
ÖÇ03 Çeşitli sebze türlerinde dihaploidlerin elde edilişlerini analizleme becerisini kazanır.
ÖÇ04 In vivo ve in vitro metodların uygulanışlarını ayırabilme konusunda bilgiler edinir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileriyle ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir; özgün bir konuyu araştırabilir, kavrar tasarlar ve uygulayabilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlayabilme veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir, problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaratıcı ve eleştirel düşünebilme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası platformlarda, yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanıyla ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşler ortaya koyar, bu görüşleri savunabilir; sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştiril bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir; alanında yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında özel konularda uzmanlaşır 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma, bunu sürdürebilme, karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Haploidizasyon, dihaploidizasyon, anter-mikrospor ile ovul-ovaryum kültürleri tanımları Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Haploid bitkilerin spontan oluşum yolları Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Anter kültürü Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Mikrospor kültürü Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Ovul-ovaryum kültürü Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Işınlanmış polen tekniği ve eksik polenlerle uyartım Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kromozom katlama yöntemler Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Direkt ve indirekt yöntemlerle ploidi belirleme Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Karpuz ve kavunda dihaploidizasyon Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Hıyarda dihaploidizasyon Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kabakta Dihaploidizasyon Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Cruciferae familyası sebzelerinde dihaploidizasyon Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Umbelliferae familyası sebzelerinde dihaploidizasyon Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Alliaceae familyası sebzelerinde dihaploidizasyon Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Solanaceae familyası sebzelerinde dihaploidizasyon Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Yarıyıl sonu sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2023 01:40