Genel Bilgi
Kod | TE555 |
Ad | Kırsal Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MÜGE DAVRAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Kırsal kalkınma çalışmalarında önemli bir bileşen olan kırsal kadın ve toplumsal cinsiyet konularında farkındalık yaratmak ve farklı konular açısından (göç, eğitim, istihdam, toplumsal roller vb) toplumsal cinsiyet analizi yapmak.
Dersin İçeriği
Kırsal kalkınma kavramı, toplumsal cinsiyet kavramı ve gelişimi, toplumsal cinsiyetin kuramsal analizi, sosyo-ekonomik ve demografik göstergelerle toplumsal cinsiyet (eğitim, istihdam, işgücüne katılım, işbölümü, sosyal güvenlik, girişimcilik, yerel yönetime ve siyasete katılım, göç, doğurganlık, evlilik....), değişik ülke gruplarında (küresel açıdan) toplumsal cinsiyet yapılanması, tarımsal faaliyetlerde (üretim, yeniden üretim, pazarlama, işbölümü....) toplumsal cinsiyet ilişkileri, doğal kaynakların kullanılmasında ve yönetiminde toplumsal cinsiyet, kamu ve özel sektörde toplumsal cinsiyet farkındalığı ve kapasite geliştirme programları, Türkiye'de kırsal kalkınma, kırsal kadın ve toplumsal cinsiyet araştırmaları ve ilgili kurumlar (kamu-özel).
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Ders notu ve önerilen kaynaklar.
Notlar
TOPLUMSAL CİNSİYET SOSYOLOJİSİ (AÖF YAYINLARI)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kırsal kalkınma ve toplumsal cinsiyet ile ilgili kavram, kuram ve yöntemleri tanımlayabilme . |
ÖÇ02 | Türkiye'de yapılan kırsal kalkınma ile ilgili çalışmaları toplumsal cinsiyet bakış açısıyla tartışabilme. |
ÖÇ03 | Kırsal ve kentsel kesimde oluşan farklı toplumsal cinsiyet yapılanmalarını belirleyebilme, analiz edebilme ve tartışabilme |
ÖÇ04 | Dünyada ve Türkiye'de kırsal kadın kavramı hakkında bilgi sahibi olma, güncel sorunları tartışma ve eleştirel yaklaşımla analiz edebilme. |
ÖÇ05 | Toplumsal cinsiyet ve kadın çalışmalarının tarihsel gelişimini analiz edebilme, tartışabilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Toplumsal Cinsiyetin Kuramsal Analizi | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Kadın/Kırsal Kadın Araştırmalarının Neden, Amaç, Kapsam ve Sınırlılıkları | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Dünyada ve Türkiye'de Kadın/Kırsal Kadın Araştırmalarının Tarihçesi | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Ekonomi Biliminin Kadın/Kırsal Kadına Bakış Açısı Teorik Olarak Kırsal Kadın Çalışmaları | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Dünyada ve Türkiye'de Kırsal Kadının Mevcut Durumu | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Türkiye'de Kırsal Dönüşüm | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Mevsimlik Tarım İşçisi Kadınlar | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Göç bağlamında kadın | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Çevre ve doğal kaynaklar | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Sulama Yönetiminde Kadınlar | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Girişimcilik | Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Örgütlenme | Önerilen Kaynaklar ve güncellenen ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Seminer (ödev) Sunuşları | Bireysel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |