Genel Bilgi
Kod | ECS230 |
Ad | Farmasötik Kimya Pratiklerinin Temelleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. CEM YAMALI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. CEM YAMALI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında verilen genel başlıklar hakkında öğrencileri bilgilendirmek ve bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında farmasötik kimya pratikleri hakkında kompakt bilgilendirme yapılacaktır. Laboratuvar aletler ve teknikleri, ayırma-saflaştırma yöntemleri, genel sentez bilgileri, ilaçlarda ve organik bileşiklerde fonksiyonel gruplar, enstrümental analiz teknikleri (IR, NMR, UV vb.) titrimetrik ilaç miktar tayinleri gibi konuları kapsar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Farmasötik Kimya Pratikleri 1-4
Notlar
internet ve e-kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmasötik sentez laboratuvarında kullanılan ayırma ve saflaştırma tekniklerini öğrenir. |
ÖÇ02 | İlaçlarda işlevsel gruplarını öğrenir ve analizlerini yorumlar . |
ÖÇ03 | Enstrümental analiz tekniklerinin ilaç yapı tayininde nasıl kullanıldığını bilir ve spektrum analizleri yapabilir. |
ÖÇ04 | Titrimetrinin esaslarını öğrenir ve titrimetrik yöntem ile miktar tayini yaklaşımlarını kavrar. |
ÖÇ05 | Katılımcı ders kapsamındaki sentez, işlevsel analiz, UV analizi ve titrimetri gibi konularla ilgili e-Lab (deney videoları) ile teorik bilgilerinin laboratuvar ortamında nasıl uygulandığı hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvara Giriş ve Kullanılan Aletler Hakkında Teorik Bilgilendirme | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ayırma ve saflaştırma teknikleri | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Farmasötik sentez laboratuvarı teorik bilgiler | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Farmasötik sentez laboratuvarı örnek deneyler | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Fonksiyonel gruplar ve analiz metodları | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fonksiyonel grup analizi örnek deneyler 1 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Fonksiyonel grup analizi örnek deneyler 2 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kompakt enstrümental analizler (UV-IR) | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Kompakt enstrümental analizler (NMR) | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Spektrum analizleri 1 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Spektrum analizleri 2 | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Titrimetrik analizlerle ilaç miktar tayini | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Nötralimetri, redoks, nitritometri, iyodometri, permanganametri ve bromometrik yöntemler | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Titrimetrik analiz örnek deneyler | genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 58 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,32 | ||
AKTS | 2 AKTS |