Genel Bilgi
Kod | EBL136 |
Ad | Ebelikte Temel İlke ve Uygulamalar |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 10-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 14 AKTS |
Yerel Kredi | 14 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ebeliğin temel kavram, kuram, ilke, yöntem ve tekniklerini öğreterek öğrencilerinin temel insan gereksinimleri doğrultusunda bireyi ve toplumu bütüncül bir anlayışla görebilmesini sağlamaktır
Dersin İçeriği
Ebelik süreci; hasta kabulü ve taburculuk; enfeksiyon kontrolü; sıvı elektrolit dengesi ve dengesizlikleri; öz-bakım ve hijyen; yaşam bulguları; ilaç uygulamaları; uyku ve uyku sorunu olan hastanın bakımı; vücut mekaniği, hareket ve pozisyonlar; solunum sistemi uygulamaları; sindirim sistemi ve uygulamaları; üriner sistem uygulamaları, ameliyat önce-sonrası bakım, ağrı, ölüm ve ölümü yaklaşan bireyin bakımını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
1.Oran NT., Can HÖ., Türkmen H., Yeşil Y., Yüksel E., Ünal İ.(2021). Klinik Ebelik Ebenin Etkinliği - Cep Rehberi (A Pocket Guide to Clinical Midwifery : The Efficient Midwife), Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 2.Johnson R., Taylor W. (2006). Skills for Midwifery Practice, 2nd Edition. Edinburg London New York Oxford Toronto Philadelphia St Louis Sydney 3.Karaçam Z., Çoban A., Taşpınar A. Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2019
Notlar
Coşkun A. (2020). Hemşire ve Ebeler için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel insan gereksinimlerini açıklar |
ÖÇ02 | Hastanın öz -bakım gereksinimlerini değerlendirir ve uygular |
ÖÇ03 | Hasta bakımında ebelik sürecini uygular |
ÖÇ04 | Yaşam bulgularını ölçer ve değerlendirir |
ÖÇ05 | Enteral ve parenteral ilaç uygular |
ÖÇ06 | Ebelik girişimleri ile günlük yaşam aktivitelerini ilişkilendirir. |
ÖÇ07 | Sistemlere (solunum, GİS, üriner) özgü uygun ebelik becerilerini uygular |
ÖÇ08 | Hareketsizliğin organizmaya etkileri bilir ve problemlerin gelişmesini önlemeye yönelik uygun ebelik bakımını geliştirir ve hareketsizliğe ilişkin problemleri yönetir |
ÖÇ09 | Asepsi, antisepsi, dezenfeksiyon, sterilizasyon yöntemleri ve uygulamalarını kavrar |
ÖÇ10 | Hasta- sağlıklı bireyin / kadının bakımı ile ilgili temel kavramları, ilke ve yöntemleri, bilimsel gerekçesiyle öğrendiği bilgileri uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Giriş | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Temel insan gereksinimleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Sağlık, Hasta, Çevre, Ebe kavramları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Hastanın öz -bakım gereksinimleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
5 | Hasta bakımında ebelik süreci | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Asepsi, antisepsi, dezenfeksiyon, sterilizasyon yöntemleri ve uygulamaları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Yaşam bulguları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Enteral ilaç uygulamaları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Parenteral ilaç uygulamaları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Solunum sistemine yönelik uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Gastrointestinal sisteme yönelik uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Üriner sisteme yönelik uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Ebelik bakımı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
15 | Ebelik bakımı planlama, uygulama ve değerlendirme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 18 | 252 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 354 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 14,16 | ||
AKTS | 14 AKTS |