Genel Bilgi
Kod | MKN136 |
Ad | Malzeme Bilimi 2 |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Mert KARALAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Mert KARALAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, çeliğin iç yapısının incelenmesini, demir-karbon denge ve TTT diyagramlarının kavranabilmesini, ısıl işlemlerin detaylarının öğretilmesi suretiyle doğru işlemin seçilebilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Çeliğin atomik yapıları. Demir-karbon denge diyagramı. TTT diyagramları. Sertleştirme ve Jominy Eğrisi. Isıl işlemler.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Prof. Dr. Melih Bayramoğlu, Malzeme Bilimi-II Ders Notları.
Notlar
Callister WD Rethwisch DG. Fundamentals of Materials Science and Engineering : An Integrated Approach. Sixth edition / International student version ed. Hoboken: John Wiley & Sons; 2022.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Malzemenin kristal ve atomik yapısını anlar. |
ÖÇ02 | Demir-karbon diyagramını nasıl incelemesi gerektiğini öğrenir. |
ÖÇ03 | Çelikleri ve demir-dışı metalleri tanıyabilir. |
ÖÇ04 | Isıl işlemleri öğrenir. Böylece malzemeye hangi durumda hangi ısıl işlemi yapması gerektiğini bilir. |
ÖÇ05 | TTT diyagramlarının nasıl çalıştığını anlar. |
ÖÇ06 | Malzemenin atomik yapısındaki değişimlerin malzemenin özelliklerini nasıl etkilediğini yorumlayabilir. |
ÖÇ07 | Su vererek sertleştirme işlemini ve Jominy eğrisini kullanarak bunu ölçümleyebilmeyi öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve makine alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Makine resim çizim ve tasarım kurallarını öğrenir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Paket programlar kullanarak makine parçası tasarımlarını gerçekleştirebilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar destekli tezgâhlar (CNC ) için gerekli programları yazar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine teknikeri olarak kendi alanında(CAD-CAM-CNC), çağın getirdiği yenilikleri takip eder. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Talaşlı ve talaşsız üretim yöntemlerini bilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İmalat için uygun malzemeyi seçer. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş parçaları için uygun kesici takım parametrelerini seçer. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine alanında temel ölçüm tekniklerini bilimsel yöntemlere bağlı kalarak kullanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Makine alanında bilim ve teknolojideki yenilikleri öğrenmiş olduğu yabancı dil ile takip ederek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Makine Programı ile ilgili çalışmalarda edindiği bilgi ve becerileri meslek eteği konusundaki farkındalıkla uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sektörün beklentilerini karşılayacak şekilde alanı ile ilgili süreci/ süreçleri planlama becerisine sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çeliğin İç Yapısının Anlaşılması | Ders bilgi kataloğunun incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Çeliğin iç yapısında bulunan fazlar. | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
3 | Demir-karbon denge diyagramı 1 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Demir-karbon denge diyagramı 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | TTT diyagramları 1 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | TTT diyagramları 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | TTT diyagramları 3 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sertleştirme ve Jominy eğrisi | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sertleştirme ve Jominy eğrisi 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sertleştirme ve Jominy eğrisi 3 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
12 | Yüzey sertleştirme: Karbürleme, nitrürleme, alev ve indüksiyon | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Isıl İşlemler | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Isıl İşlemler 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Isıl İşlemler 3 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları H1 | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları H2 | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |