Genel Bilgi
Kod | EBL227 |
Ad | Ebelik Tarihi ve Deontolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ebelik mesleği, ebelik mesleğinin tarih boyunca geçirdiği aşamalar, ebelik mesleğinin toplumsal statüsü, profesyonel ebeliğin özellikleri, ebenin görev, yetki ve sorumluluklarını, mesleki kurallarını inceleyen bir derstir.
Dersin İçeriği
Meslek tanımı, meslekleşme süreci ve tarihsel gelişim süreci, mesleğe ait yasal sorumluluklar, insan hakları ve hasta hakları, ulusal ve uluslararası ebelik organizasyonları, çağdaş rol ve sorumluluklar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Türkmen H, Akın B, Dilcen Yanlız H. Ebelikte Meslek Tarihi ve Deontoloji. Nobel yayınları. Ankara; 2022
Notlar
Öztürk Murat D, Sayıner FD. Ebelik mesleğine giriş. Nobel yayınları. Ankara; 2022 Atabek E., Değer M. Tıbbi Deontoloji Konuları.İstanbul Üniversitesi Yayınları. İstanbul:2000. Eren N. Sağlık Meslekleri Tarihi ve Deontoloji. Bayat AH. Tıp Tarihi. Sade Matbaa. İzmir:2003. Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Meslek tanımı, meslekleşme sürecini bilir. |
ÖÇ02 | Mesleğin sosyolojik özellikleri, deontolojisi açıklar. |
ÖÇ03 | Ebelik mesleğinin çağdaş rol ve sorumluluklarını benimser. |
ÖÇ04 | Ebelerin sorumluluklarını, insan hakları ve hasta haklarını kavrar. |
ÖÇ05 | Ebeliğin Dünya'da ve Türkiye'de tarihsel gelişim sürecini, lider kişi ve olayları bilir |
ÖÇ06 | Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşları, amaç ve hedeflerini öğrenir. |
ÖÇ07 | Ebelik mesleğinin tarihsel gelişimini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Deontolojiye giriş | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
2 | Mesleğin sosyolojik özellikleri, ebeliğin felsefesi ve ekip yaklaşımı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | Toplumsal-kişisel ve ebeliğin ahlaki değerleri. Uluslararası ebelik ahlak yasası | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
4 | İlk çağlar ve orta çağda hasta bakımı, kadın sağaltıcılar ve hekimler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | Yeni çağda hasta bakımı ve hekimleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | Dünyada ve Türkiye'de modern ebeliğin kuruluşu ve etkileyen faktörler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
7 | Ebeliğin gelişimine katkıda bulunan kuramcılar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | okuma, tekrar, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Mesleğin tanımı, kriterleri, ilkeleri. ebelerin rol, işlev, sorumluluk ve nitelikleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
10 | Mesleğin yasal yönleri, tedavi ve bakıma yönelik çağdaş girişimler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Sağlıkla ilgili ulusal, uluslararası kuruluşlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması |
12 | Türkiye'de Ebeliğin gelişimi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | Ebelikle ilgili yasa, tüzük, yönetmelik, yönerge ve talimatnameler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | Ebelikle ilgili yasa, tüzük, yönetmelik, | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Grup çalışmaları ve sunumları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma, tekrar, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma, tekrar, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |