ISB510 Lineer Modeller Kuramı II

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB510
Ad Lineer Modeller Kuramı II
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Varyans analizi modellerinde (Tek yönlü, İki yönlü) tahmin, tahmin edilebilirlik, test edilebilirlik kavramlarını incelemek.

Dersin İçeriği

Tek yönlü sınıflandırma modeli ve iki yönlü sınıflandırma modeli (dengeli ve dengesiz) için: Parametre vektörünün tahmini, Tahmin edilebilir fonksiyon; Yeniden Parameterlendirme; Yan koşullar; Kısıtlamalar; Hipotez tesi; Tam-indirgenmiş model yaklaşımı, genel lineer hipotezler.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Linear Models in Statistics Alvin C. Rencher John Wiley 2000

Notlar

Linear Models S.R.Searle John Wiley 1971


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Deneysel ve örneklem birimi kavramlarını bilmesi ve anlaması,
ÖÇ02 Varyans analizi (ANOVA) modellerinin mantığını anlaması,
ÖÇ03 Model parametre vektörünün tahmini ve tahmin edilebilir fonksiyon kavramını bilmeli,
ÖÇ04 Yeniden parametrelendirme yapabilmeli,
ÖÇ05 Yan koşullar ve kısıtlama kavramlarını bilmeli
ÖÇ06 ANOVA modelleri için hipotez testi yapabilmeli,
ÖÇ07 ANOVA modellerinde en küçük karelerin geometrik yaklaşımını bilmeli,
ÖÇ08 Test edilebilir hipotez ve Tam-İndirgenmiş model yaklaşımını öğrenmeli,


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel problemlerin modellenmesinde ve probleme özgü çözümlerin üretilmesinde yeni yöntem ve stratejiler geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistik alanında belirli bir konu hakkında detaylı araştırma yapabilir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistik literatürüne katkı yapabilecek düzeyde istatistik teorisine hakimdir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistik alanında edindiği bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistik alanında proje ve etkinlikler düzenleyebilir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bir projenin oluşturulması, yürütülmesi ve sonuçların raporlanması aşamalarını gerçekleştirebilir. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel irdeleme yetisine sahip olur.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistik alanında bilimsel yayın üretebilir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik düşünme becerisine sahip olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki yenilik ve gelişmeleri hem ulusal hem de uluslar arası düzeyde takip edebilir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistik literatürünü takip edebilir. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yabancı dil bilgisini, alanında yabancı dilde yayın ve sunum yapabilecek düzeyde geliştirebilir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Takım çalışmalarında gerekli olan niteliklere sahiptir.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel etik kurallara uygun davranır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tek yönlü sınıflandırma modeli okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 İki yönlü sınıflandırma modeli okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Parametre vektörünün tahmini ve tahmin edilebilirlik okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yeniden parametrelendirme, yan koşullar okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 En küçük kareler tahmin edici, özellikleri ve geometrisi okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hipotez testi, test edilebilirlik okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Tam indirgenmiş model yaklaşımı, genel lineer hypothesis okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Dengeli durum için tek yönlü sınıflandırma modeli okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Genel lineer hipotez testleri okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Dengeli durum için iki yönlü sınıflandırma modeli okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kesişim ve esas etkiler için hipotez testleri okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dengeli olmayan durum için tek yönlü sınıflandırma modeli okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kısıtlamalar okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Kısıtsız ve kısıtlı model okuma, literatür inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 02:52