GM0019 Gıdalarda Raf Ömrü

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GM0019
Ad Gıdalarda Raf Ömrü
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SÜLEYMAN POLAT
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Gıdaların bozulmasında etkili olan faktörlerin öğretilmesi. Gıdaların raf ömrünün öneminin kavratılması ve raf ömrünü uzatmada uygun koşulların öneminin öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Raf ömrü kavramı açıklamak. Raf ömrü tayin yöntemleri ve hızlandırılmış raf ömrü deneyleri. Duyusal testlerin raf ömrü belirlemede kullanımı. Ambalajlamanın ürün kalitesi üzerindeki etkileri gıdaların ambalajlanmasındaki yenilikler. Çeşitli gıdaların raf ömrünü etkileyen faktörlerin detaylı incelenmesine yönelik ödev sunumları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Man, C. D., and Jones, A. A. (Eds.). (1994). Shelf life evaluation of foods. Glasgow Blackie Academic and Professional.

Notlar

Ders notları (slaytları)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci raf ömrü kavramını bilir.
ÖÇ02 Öğrenci raf ömrünü etkileyen faktörleri bilir.
ÖÇ03 Gıdanın yapısının raf ömrü üzerine etkisini bilir.
ÖÇ04 Gıdaya uygulanan prosesin derecesinin raf ömrü üzerine etkisini bilir.
ÖÇ05 Ambalajlama yönteminin raf ömrü üzerine etkisini bilir.
ÖÇ06 Çevresel koşulların raf ömrü üzerine etkisini bilir.
ÖÇ07 Tüketici davranışının gıdanın raf ömrü üzerine etkisini bilir.
ÖÇ08 Raf ömrünü belirlemede kullanılan yöntemleri bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Gıdaların genel özellikleri Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Gıdalarda bozulmaya neden olan kimyasal faktörler Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Gıdalarda bozulmaya neden olan mikrobiyolojik faktörler Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
5 Gıda özelliklerinin raf ömrü üzerine etkisi Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Proses derecesinin raf ömrü üzerine etkisi Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Ambalajlama yönteminin raf ömrü üzerine etkisi Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar - Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
9 Çevresel faktörlerin raf ömrü üzerine etkisi Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Raf ömrü belirlemede kullanılan yöntemler Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Raf ömrü belirlemede kullanılan yöntemlerin karşılaştırılması Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
12 Hızlandırılmış raf ömrü testleri Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Duyusal testlerin raf ömrü belirlemede kullanımı Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Gıda etiketlemede raf ömrü terimi Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
15 Öğrenci sunumları Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
16 Öğrenci sunumları 2 Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları - Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2023 03:44