Genel Bilgi
Kod | GM646 |
Ad | Gıda Güvenliğinde Temel Yaklaşımlar ve Risk Analizi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZERRİN ERGİNKAYA |
Dersin Amacı / Hedefi
Gıdalarda bulunan katkı maddeleri, tarım ilacı kalıntıları, mikotoksinler, akrilamid ve benzerleri gibi pişme sırasında oluşan kimyasallar, çevre kirlenmesinden yansıyan metaller ve organik klorlu bileşikler, gıda kimyasalları ve kimyasalların insan sağlığı üzerindeki etkilerinin , risk değerlendirme yöntemi ile belirlenmesi.
Dersin İçeriği
Temel toksikolojik kavramlar ve tanımlar, NOAEL, ADI, GRAS, ML değerleri, toksik maddelerin güvenirlik sınırları, gıda katlı maddelerinin risk değerlendirmesi, risk yönetimi ve risk iletişimi, ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Brown, M., Stringer, M. (Eds.). (2002). Microbiological risk assessment in food processing. Woodhead Publishing.
Notlar
ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | öğrenciler temel bilgi ve tanımları öğrenir |
ÖÇ02 | students gıda güvenliği sistemlerini öğrenir |
ÖÇ03 | öğrenciler ön koşul programlarını öğrenir |
ÖÇ04 | Tehlikelerin belirlenmesi ve önleyici tedbirleri öğrenir |
ÖÇ05 | Risk değerlendirme sürecini öğrenir |
ÖÇ06 | öğrenciler HACCP sistemini öğrenir |
ÖÇ07 | Yasal düzenlemeleri öğrenir |
ÖÇ08 | Risk analizi örnek çalışmaları (gıda sektörü harici) öğrenir |
ÖÇ09 | Risk analizi örnek çalışmaları (gıda sektörü) öğrenir |
ÖÇ10 | öğrenciler genel tartışma yapmayı öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel bilgi ve tanımlar | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Gıda güvenliği sistemleri | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Ön koşul programları | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Tehlikelerin belirlenmesi ve önleyici tedbirler | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Risk değerlendirme süreci | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | HACCP sistemi | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | HACCP aşamaları | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | ilgili ders notları ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Yasal düzenlemeler | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Risk analizil (gıda sektörü harici) | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
11 | Risk analizi örnek çalışmaları (gıda sektörü harici) | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
12 | Risk analizi örnek çalışmaları (gıda sektörü) | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
13 | Risk analizi örnek | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Risk analizi | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | genel değerlendirme | sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili ders notları ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili ders notları ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |