Genel Bilgi
Kod | BKP130 |
Ad | Biyokimya |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NÜKET ÖNELGE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NÜKET ÖNELGE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi ORHAN BOZAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyokimya günümüzde disiplinler arası bir bilim niteliği kazanmıştır.Biyokimya kimyacı ve bıiyologlar kadar tarım ve özellikle bitkiyle çalışanların canlılarda oluşan metabolizma olaylarını anlayabilmelerini sağlamaktadır. Bu ders kapsamında tarım alanında çalışacak kişilerin bitki hücresinde gelişen patolojik olayları anlayabilmeleri açısından gerekli biyokimya bilgisi verilecektir.
Dersin İçeriği
Dersin amacı öğrencilerin kimyasal yapıların ve biyolojik polimerlerin(protein,karbonhidratların,lipidlerin ve nükleik asitlerin) kimyasınınve bunları oluşturan monomerlerin ( aminoasitler,sekerler,yağ asidleri ve nükleotidler) tanınması sağlamaktır.Bu ders kapsamında hücre içinde önemli metabolik yollar(Glikoliz,pentoz posfat,sitrikasid döngüsü,Solunum,elektron taşıma zinciri) öğrenilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notu
Notlar
Biyokimya
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki ve hayvan hücresi arasındaki farklılıkları ve hücrede gelişen temel biyokimyasal reaksiyonları ögrenir |
ÖÇ02 | Temel biyokimyasal reaksiyonların bitki hastalık gelişimine olan etkilerini öğrenir |
ÖÇ03 | Hücre içinde gelişen biyokimyasal reaksiyonların hastalık ve zararlılarla yürütülecek mücadele yöntemleri ile ilişkilerini öğrenir |
ÖÇ04 | Enerji dönüşümleri konusunda bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Macromoleküller ve yapıları hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 1 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki hücresini oluşturan organeller ve bunların fonksiyonlarını öğrenir | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Biyokimyasal reaksiyonların bitki metabolizması açısından önemi | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Hücre enerji makanizması | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Macromoleküller nelerdir | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Bitkilerde biyoorganik bileşiklerin oluşumu | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Bitkilerde biyoorganik bileşiklerin yıkımı ve enerji değişimleri | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | enzimler ve işlevleri | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Verilen notlar,Power point sunumlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bitkilerde karbonhidrat oluşumu ve yıkımı | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Bitki hücrelerinde yağ asitleri oluşumu ve yıkımı | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Bitkilerde nükleik asit oluşumu ve yıkımı | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Aminoasitlerin yapısı, fonksiyonları | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Aminoasitlerin sentezi ve yıkımı | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Protein sentezi | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Bitkilerde hormonlar ve vitaminler | Verilen notlar,Power point sunumlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Verilen notlar,Power point sunumlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Verilen notlar,Power point sunumlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |