Genel Bilgi
Kod | BKP132 |
Ad | Genetik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Mervan BAYRAKTAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Mervan BAYRAKTAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki genetiğinim temel prensiplerini kavrar
Dersin İçeriği
Genetik kavramı, Mendel açılımı, Mendel açılımından sapmalar, bağlantı ve rekombinasyon, nükleik asitler, DNA'nın replikasyonu, genin yapısı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Genetik, 2011. S. Yüce, G. Bilgen, İ. Demir, Nobel Yayınları, Ankara Genetics, A Molecular Approach, 1993. T.A. Brown, Chapman and Hall, London, UK.
Notlar
Genetik (Örnek Problemler), 2014. M. Kuru, S. Ergene, Palme Yayıncılık, Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler genetik materyalin yapı ve fonksiyonlarını kavrar. |
ÖÇ02 | Gen, genotip, fenotip kavramlarını anlar ve ilişkilendirir |
ÖÇ03 | Nükleik asitlerin yapısını bilir |
ÖÇ04 | Rekombinasyon frekanslarına göre genleri kromozomlar üzerinde haritalar |
ÖÇ05 | DNA'nın replikasyonunu kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genetik kavramlar | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mayoz ve mitoz bölünmeler | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Mendel Yasaları | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mendel genetiğinden sapmalar | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Melezlemeler | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Cinsiyet ve cinsiyete bağlı kalıtım | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bağlantı ve rekombinasyon | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Arasınav | Arasınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Genin yapısı, genetik kod ve transkripsiyon | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Protein sentezi | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Gen çalışmasının kontrolü | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kromozom ve genom mutasyonları | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Virüs ve bakteri genomları | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yarıyıl sonu sınavlarına hazırlık | Öğrenciye çalışma notunun verilip hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |