Genel Bilgi
Kod | TDE777 |
Ad | Edebiyat ve Sanat Eğitiminde Drama I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; edebiyat ve sanat öğretiminde yazınsal metinler, olaylar, durumlar ve kişilerin canlandırılmasıyla öğrencilerin farklı kimliklere bürünerek yaşantı zenginliği kazanmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste; tiyatro ve drama kuramları ve tarihi, tiyatronun bileşenleri ve tiyatro pedagojisi, ses ve vücut eğitimi, dramanın aşamaları, dramada ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, dramada kullanılan teknikler ve yaklaşımlar, dramanın sanat ve edebiyat eğitiminde bir amaç yani bir ders ve bir araç yani bir yöntem olarak kullanılması, dramanın Türkiyede ve dünyada gelişimi, öncüleri ve yaklaşımları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Adıgüzel, Ö. (2017). Eğitimde yaratıcı drama. (10. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
Notlar
Adıgüzel, H. (2007). Dramada temel kavramlar. (Ed. Ali Öztürk). İlköğretimde drama. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1-18. Adıgüzel, H. Ö. (2007). Dramada amaç ve özellikler. (Ed. Ali Öztürk). İlköğretimde drama. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 19-32. Kara, Ö. T. (2000). Türkçe öğretiminde yaratıcı drama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. Kara, Ö. T. (2010a). Dramanın ilk uygulayıcıları: Türk Şamanları. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 5(2), 1180-1191. Kara, Ö. T. (2010b). Dramayla öykü oluşturma yönteminin ilköğretim ikinci kademe Türkçe öğretimine etkisi. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya Kara, Ö. T. (2014). Drama lideri olarak Türkçe öğretmeni. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 339-360.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tiyatro ve dramanın tarihsel gelişimini anlatır |
ÖÇ02 | Tiyatro ve dramanın temel kavramlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Dramanın tekniklerini açıklar ve uygular. |
ÖÇ04 | Doğaçlama çalışmalarını uygular. |
ÖÇ05 | Rol oynama tekniklerini uygular. |
ÖÇ06 | Sanat ve edebiyat eğitiminde drama uygulamalarını yapar. |
ÖÇ07 | Sanat ve edebiyat eğitiminde drama uygulamalarını analiz eder. |
ÖÇ08 | Kısa oyunları sahneler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 1 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Drama, Tiyatro, İlişkili Kavramlar ile Edebiyat ve Sanattaki Yeri, Önemi | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dramanın ve Tiyatronun Belirgin Özellikleri, Amaçları, Temel Ögeleri, İlkeleri | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tiyatro Kuramları ve Tarihi | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Dramanın Aşamaları I | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama |
5 | Dramanın Aşamaları II | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama |
6 | Dramada Kullanılan Teknikler I | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dramada Kullanılan Teknikler II | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Tiyatro, Oyun ve Drama İlişkisi | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Dramanın Bir Amaç Olarak Kullanımına İlişkin Örnek Çalışmalar I | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
11 | Dramanın Bir Amaç Olarak Kullanımına İlişkin Örnek Çalışmalar II | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
12 | Dramanın İlk Öncüleri ve Yaklaşımlar | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Türkiye'de ve Dünyada Dramanın Gelişimini ve Bugünkü Durumu | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Drama ve Sanat ile Edebiyat İlişkisi | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Dersin Genel Değerlendirmesi | Araştırma- Materyal geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Pekiştirme - Gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |