Genel Bilgi
Kod | TDE819 |
Ad | Türkiye Türkçesinin Sorunları I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YETER TORUN ÖĞRETMEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Türkiye Türkçesi gramer sorunlarına eleştirel bir bakış açısı geliştirme ve Türkiye Türkçesiyle ilgili sorunlara çözüm önerileri getirebilme
Dersin İçeriği
Türkçenin sesleri, vurgu ve tonlama, yazım (imla) sorunları, terim sorunları ve dilbilgisi terimleri, Kitle iletişim araçlarında dil kullanımı (yazılı ve görsel kitle iletişim araçlarında), Türkçede kelime-kavram-anlam ilişkileri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
-Gürer Gülsevin, Erdoğan Boz, Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara-2006 -Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri (2017 Türk Dili Yılına Armağan), Cüneyt Akın.
Notlar
-Gürer Gülsevin, Erdoğan Boz, Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara-2006 -Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri (2017 Türk Dili Yılına Armağan), Cüneyt Akın.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkiye Türkçesindeki sorunlu konuların farkına varır. |
ÖÇ02 | Türkiye Türkçesinin güncel sorunlarını tespit eder. |
ÖÇ03 | Türkiye Türkçesindeki tartışmalı konulara eleştirel bir bakış açısı geliştirir. |
ÖÇ04 | Türkiye Türkçesiyle ilgili sorunlu konulara çözüm önerileri getirir. okur. |
ÖÇ05 | Türkiye Türkçesiyle ilgili gramer kitaplarındaki bakış açılarını değerlendirir |
ÖÇ06 | Türkiye Türkçesiyle ilgili monografik çalışmaları eleştirel bir gözle değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkçenin sesleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Türkçenin sesleri: Ara sesler, konuşma dilinin yazı diline yansıması | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Vurgu ve tonlama (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Vurgu ve tonlama (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yazım (imla) sorunları (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Yazım (imla) sorunları (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Yazım (imla) sorunları (III) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Terim sorunları ve dilbilgisi terimleri (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Terim sorunları ve dilbilgisi terimleri (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kitle iletişim araçlarında dil kullanımı (yazılı ve görsel kitle iletişim araçlarında) (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kitle iletişim araçlarında dil kullanımı (yazılı ve görsel kitle iletişim araçlarında) (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Türkçede kelime-kavram-anlam ilişkileri (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Türkçede kelime-kavram-anlam ilişkileri (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (I) | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II) | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |