Genel Bilgi
Kod | YMOP213 |
Ad | Opera Tarihi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SEMİN SÜEDA ÇÖLCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SEMİN SÜEDA ÇÖLCÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Opera, müzikal ve operetin tarihsel gelişimini, değişik ülkelerde gelişen akımları, opera eserlerinin bestecileri,libretto yazarları, konuları ve roller açısından incelenerek öğrencinin operanın gelişim süreciyle ilgili kapsamlı bilgi ve donanıma sahip olmasını amaçlar
Dersin İçeriği
Opera tarihinin gelişim sürecinin,önemli dönem ve akımların,bu akımların özelliklerinin,önemli opera bestecilerinin ve yapıtlarının tanınması ve incelenmesi
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
SELANİK,Cavidan, Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni CEVAT MEMDUH ALTAR,OPERA TARİHİ I,II AYDIN BÜKE ,İKİ DAHİ ÜÇ OPERA İLKE KIVILCIM ŞENÜRKMEZ Çokseslilik ışığında müziğin tarihsel gelişimi SABRİ ŞATIR verismo Cevat Memduh ALTAR Opera Tarihi I,II,III,IV Aydın BÜKE Bir Dahi Üç Opera Sabri Şatır Verismo
Notlar
Opera tarihiyle, Opera bestecileriyle ve eserleriyle ilgili yazılmış tüm güncel yüksek lisans ve sanatta yeterlik tezleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Operanın doğuşu,gelişim evreleri ve önemli dönemlerle ilgili kapsamlı bilgi kazanır. |
ÖÇ02 | Opera tarihi içinde yer alan belli başlı müzik akımları ve önemli kavramlar ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır. |
ÖÇ03 | Opera yapıtlarının belli başlı karakterleri,konusu ve müzikal yapısı ile ilgili kapsamlı bilgi kazanır. |
ÖÇ04 | Opera bestecilerinin hayatları,müzikal kimlikleri ve eserleriyle ilgili kapsamlı bilgi kazanır. |
ÖÇ05 | Opera literatüründe yer alan önemli opera eserleriyle ilgili gerekli kaynak,döküman ve arşiv sağlama becerisi geliştirir. |
ÖÇ06 | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. |
ÖÇ07 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. |
ÖÇ08 | anat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat dallarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği teknik bilgi sonucu gelişen söyleme becerisiyle oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve sahne üzerinde uygulama becerisi geliştirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurabilme yetisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun değişik kitlelerine opera şan sanatıyla ilgili bilgiler sunma becerisi kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde müziğin farklı türlerinde karakteri var etme, esere hakimiyet, birlikte söyleme, partneri hissetme becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Viyana Klasikleri Döneminde opera sanatı ve Mannheim Okulu | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Joseph Haydn ve Opera sanatı | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | W.A.Mozart ve müzik yaşamı1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Mozart'ın Viyana ve Salzburg yılları, son dönem yapıtları2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Le Nozze di Figaro Operası'nın incelenmesi1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Don Giovanni Operası'nın incelenmesi2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Saraydan Kız Kaçırma Operası'nın incelenmesi1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Cosi Fan Tutte Operası´nın incelenmesi2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Genel Tekrar | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Sihirli Flüt Operası'nın incelenmesi1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | İtalyan Operası'nda XVII. VE XIX.yy.arasındaki Verdi öncesi dönem ve bu dönemin önemli ustaları | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Paisiello,Cimarosa,Salieri,Zingarelli,Mayr ve Fioravanti | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Bellini,müzik yaşamı ve operaları1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Donizetti,müzik yaşamı ve operaları2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İtalya'da geleneksel türü yenileme çabası ve Verdi öncesi dönemin son bestecileri1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | YARI YIL SINAVI | Kaynak Okuma, Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | XIX.yy.İtalyan Operası´nda Verdi. Giuseppe Verdi ve hayatından yankılar.1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
18 | Günün siyasal eylemleri karşısında Verdi2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
19 | Verdi´de Wagner´e karşıt ortam1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
20 | Yeniçağ İtalyan Operası´nda Verdi ile sağlanan üstünlük; I.Yaratış Dönemi2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
21 | Nabucco Operası´nın incelenmesi1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
22 | Verdi´nin II.Yaratış Dönemi ve bu dönemin operaları1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
23 | Rigoletto Operası´nın incelenmesi2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
24 | Il Trovatore Operası´nın incelenmesi1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
25 | La Traviata Operası´nın incelenmesi2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
26 | Verdi´nin III.Yaratış Dönemi ve bu dönemin operaları -1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
27 | Verdi´nin III.Yaratış Dönemi ve bu dönemin operaları -2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
28 | Don Carlos Operası´nın incelenmesi1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
29 | Verdi´nin IV.Yaratış dönemi ve operaları2 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
30 | Aida ve Othello operaları´nın incelenmesi1 | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
31 | Sınav öncesi hazırlık ve eksiklerin tespiti | Kaynak Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
32 | Final Sınavı | Kaynak Okuma, Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 2 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 1 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,76 | ||
AKTS | 4 AKTS |