Genel Bilgi
Kod | SRP239 |
Ad | Topraksız Kültür |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. EBRU KARNEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. EBRU KARNEZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Topraksız tarım şekilleri ve uygulanan tüm kültürel işlemler teorik ve uygulamalı olarak öğretilmektedir
Dersin İçeriği
Topraksız tarım tanımı, topraksız tarıma geçme nedenleri, topraksız tarımın seralarda başlama nedenleri, topraksız tarımın tarihçesi, topraksız tarımın avantaj ve dezavantajları, topraksız tarımda besin eriyikleri, su, makro besin elementleri, kullanılan kimyasal kaynaklar, makro besin element eksiklik ve fazlalık belirtileri, mikro besin elementleri, kullanılan kimyasal kaynaklar, mikro besin element eksiklik ve fazlalık belirtileri, besin eriyiği hazırlanması ile ilgili problemler, besin çözeltilerinde aranan özellikler (pH, toplam tuz konsantrasyonu, sıcaklık, havalandırma), besin çözeltilerinin bitkilere veriliş şekilleri (durgun, fasılalı akış, sürekli akış, püskürtme, damla), besin çözeltisi tankları, hastalık ve zararlı kontrolü,topraksız tarım şekilleri, geçiş kültürleri (saman balyalarında yetiştiricilik, yüzük kültürü), Katı ortam nedir, aranan özellikler, organik ve inorganik ortamlar, katı ortam kültür şekilleri (yatak kültürü, torba-paket ve saksı kültürü), Katı ortam kültür şekilleri (sosis kültürü, kaya yünü kültürü), su kültürleri (durgun su, akan su kültürü), Su kültürleri ( hyponica, aeroponik) anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim elemanı ders notları
Notlar
Öğretim elemanı ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Topraksız tarımın gelişimi, Topraksız tarımın avantaj ve dezavantajlarını kavrar |
ÖÇ02 | Topraksız yetiştiricilikte kullanılan bitki besleme elementlerini ve yöntemlerini kavrar |
ÖÇ03 | Topraksız tarımda kullanılan besin reçetelerini yapar. |
ÖÇ04 | Topraksız tarım şekillerini kavrar |
ÖÇ05 | Serada topraksız tarım uygulaması yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dünyada ve Türkiye'de seracılığın durumunu öğrenir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Seracılıkta kullanılan örtü malzemeleri, yapı tekniklerini öğrenir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye ve dünya için küresel ısınmanın etkilerini ve önemini, iklim değişikliğinin tarıma etkisini, örtüaltı iklimlendirme koşullarını öğrenir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik ve uygulamalı olarak örtüaltı ve açıkta bitki (yazlık ve kışlık) yetiştiriciliğini öğrenir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Süs bitkisi üretimini ve hasadını teorik ve uygulamalı olarak öğrenir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel üretim tekniklerini öğrenir ve bu teknikleri kullanarak bitki yetiştiriciliği yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal mekanizasyonun bitki yetiştiriciliğindeki önemi ve kullanılan aletleri öğrenir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkiler hakkında web üzerinden (Google akademik, pubmed vb.) kaynak tarayabilir, raporlama ve sunum yapabilir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sebze ve süs bitkilerinde bulunan hastalık, zararlı ve yabancı otları tanır, bitki koruma yöntemlerini öğrenir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Saha çalışmalarında kullandığı parametrelere ait verilerin bilgisayar ortamına girişini yapar. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Serada yetiştirilen bitkilerin biyolojileri ve sistematiği hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel ekolojik kavramları öğrenir, tarımın ekolojiye olan etkilerini öğrenir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal faaliyetlerin çevreye olan etkisini öğrenir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoiklimsel değişkenlerin tarımsal faaliyetler üzerine olan etkilerini öğrenir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üniversite kampüsünde alanı ile ilgili katılabileceği etkinlikler hakkında bilgi edinir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Staj yapacağı kurumlar ve söz konusu kurumlara yapılacak başvurular hakkında bilgi edinir | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkilerde geçen metabolik faaliyetler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel üretimde bitki fizyolojisinin önemi hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Özellikleri (Katyonların adsorpsiyonu – Anyonların adsorpsiyonu – Toprak Asitliği, toprağın organik maddesi, toprak yapısı, toprak suyu, toprak rengi) ve toprak Oluşu (Ayrışma ve Parçalanma – Bünye (Tekstür) – Kil Mineralleri) hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak horizonları, ana materyal nedir öğrenir, toprak bilimince elde edilen verilerin önemini kavrar. | |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım ekonomisinin tanımı ve kapsamı ile Türkiye ekonomisinde tarım sektörünün yeri ve önemini kavrar. | |
PÖÇ22 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki beslemede kullanılan gübreleri ve bunların önemini öğrenir. | 4 |
PÖÇ23 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki büyümesi için gerekli olan mikro ve makro besin elementleri ile bu elementlerin bitkilerdeki işlevlerini öğrenir. | 4 |
PÖÇ24 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki besin elementlerinin bitkiler için gerekli olan miktarlarını ve bitkisel üretimde doğru ve dengeli beslenmenin bitki için önemini öğrenir. | |
PÖÇ25 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Topraksız kültür ortamlarını öğrenir ve topraksız tarımda yetiştiricilik yapar. | 5 |
PÖÇ26 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Depolamanın önemini ve hasatı yapılan ürünlerin depolanmasındaki gerekli şartları/koşulları öğrenir. | |
PÖÇ27 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sertifikalı tohum, hibrit tohum v.s. kavramlarını, tohumculukta dikkat edilmesi gereken hususları öğrenir. | |
PÖÇ28 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Organik tarımın temel kavramlarını ve bu yöntemle sebze yetiştiriciğini öğrenir. | |
PÖÇ29 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal faaliyetlerde iş sağlığı ve güvenliğinin önemini ve alınacak tedbirleri öğrenir. | |
PÖÇ30 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi hakkında genel bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ31 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve dilin önemi, dillerin doğuşu, yayılışı ve yapı bakımından dilleri öğrenir. | |
PÖÇ32 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce zaman cümleleri, yardımcı fiilleri, edatları öğrenir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Topraksız tarım tanımı, topraksız tarıma geçme nedenleri, topraksız tarımın seralarda başlama nedenleri | İlgili notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Topraksız tarımın tarihçesi, topraksız tarımın avantaj ve dezavantajları | İlgili notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Topraksız tarımda besin eriyikleri, su, makro besin elementleri, kullanılan kimyasal kaynaklar | İlgili notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Makro besin element eksiklik ve fazlalık belirtileri, mikro besin elementleri, kullanılan kimyasal kaynaklar | İlgili notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
5 | Mikro besin element eksiklik ve fazlalık belirtileri, besin eriyiği hazırlanması ile ilgili problemler | İlgili notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
6 | Besin eriyiklerinde aranan özellikler (pH, toplam tuz konsantrasyonu, sıcaklık, havalandırma) | Sera çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Besin eriyiklerinin hazırlanmasında yapılan hesaplamalar | Gübre hesabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Besin eriyiklerinin bitkilere veriliş şekilleri | Sera çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Besin eriyiği tankları, hastalık ve zararlı kontrolü | Sera çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Topraksız tarım şekilleri, geçiş kültürleri (saman balyalarında yetişticilik, yüzük kültürü) | Sera çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
12 | Katı ortam nedir, aranan özellikler | İlgili notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
13 | Organik ve inorganik ortamlarlar nelerdir | İlgili notların okunması, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
14 | Katı ort. kült. şekilleri (sosis kültürü, kayayünü kültürü), su kültürleri (durgun su, akan su kültürü) | İlgili notların okunması, genel tekrar, sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
15 | Su kültürleri ( hyponica, aeroponik) | İlgili notların okunması, genel tekrar, sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |