Genel Bilgi
Kod | EE684 |
Ad | Adaptive Filter Theory |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ ARICA |
Dersin Amacı / Hedefi
Durağan ve durağan almayan işaretlerin süzgeçlenmesini öğretmek. Değişen çevre koşullarına kendini uyarlayabilen sayısal sistemleri tanıtmak. Öğrencilerin bağımsız olarak bir matematiksel problemiformule etmeleri, çözmeleri ve gerçek yaşamda uygulayabilmeleri için gereken kuramsal ve uygulama bilgilerini vermek.
Dersin İçeriği
Rastsal süreçler. Hareketli ortalama (MA), Özbağlanımlı (AR) ve ARMA modelleri. Wiener süzgeçleme. Doğrusal öngörü. Levinson-Durbin algoritması. Kafes süzgemleri. Dik iniş yöntemi. En küçük karesel ortalama (LMS) metodu ve türevleri. Sonlu ve sonsuz dürtü cevaplı LMS süzgeçleri. Yinelemeli en küçük kareler (RLS) süzgeçleri. Kalman süzgeçleri.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Adaptive Filter Theory by Simon O. Haykin
Notlar
Ek kaynak önerisi yoktur.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uyarlamalı ve en uygun süzgeçler ile ilgili temel kavramları anlamak ve bunlar hakkında bilgi sahibi olma. |
ÖÇ02 | Gerçek yaşamdaki işaretlere ve gerçek problemlere yaygın kullanılan metotları uygulayabilmek. |
ÖÇ03 | Tanımlanmış durumlara göre matematik problemleri formüle edebilmek. |
ÖÇ04 | Uyarlanabilir Sinyal İşleme dersinde kazandığı kavramları tezine ve gerçek dünyadaki uygulamalarına uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini yüksek lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme, literatürü kritik şekilde analiz edebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme, benzer etkileşimler önerebilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak ve benzer bir metni yazabilecek düzeyde İngilizce'ye ve ilgili İngilizce jargona hakim olma | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla veya yakın alanlarla ilgili ders planlayabilme ve ders verebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Akademisyenliğin, gerek eğitim-öğretim gerekse araştırma yönlerinin gerektirdiği etik değerleri benimseme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirebilme | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş. Doğrusal süzgeç-leme problemi. Uyarlamalı süzgeçler. Uyarlamalı süzgeç uygulamaları. Durağan ayrık-zamanlı tahmini süreçler. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Durağan ayrık-zamanlı tahmini süreçler (devam). Hareketli ortalama (MA), Öz bağlanımlı (AR) ve ARMA modelleri. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Hareketli ortalama (MA), Özbağlanımlı (AR) ve ARMA modelleri (devam). | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Wiener filtre kuramı. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Doğrusal kestirim/öngörü. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Doğrusal kestirim/öngörü (devam). | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Dik iniş yöntemi. En küçük karesel ortalama (LMS) metodu ve türevleri. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Kalman süzgeci. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kalman süzgeci (devam). | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | En küçük kareler yöntemi. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yinelemeli en küçük kareler (RLS) süzgeçleri. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Yinelemeli en küçük kareler (RLS) süzgeçleri (devam). | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kafes süzgeçleri. | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kafes süzgeçleri (devam). | Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |