EE684 Adaptive Filter Theory

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EE684
Ad Adaptive Filter Theory
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SAMİ ARICA


Dersin Amacı / Hedefi

Durağan ve durağan almayan işaretlerin süzgeçlenmesini öğretmek. Değişen çevre koşullarına kendini uyarlayabilen sayısal sistemleri tanıtmak. Öğrencilerin bağımsız olarak bir matematiksel problemiformule etmeleri, çözmeleri ve gerçek yaşamda uygulayabilmeleri için gereken kuramsal ve uygulama bilgilerini vermek.

Dersin İçeriği

Rastsal süreçler. Hareketli ortalama (MA), Özbağlanımlı (AR) ve ARMA modelleri. Wiener süzgeçleme. Doğrusal öngörü. Levinson-Durbin algoritması. Kafes süzgemleri. Dik iniş yöntemi. En küçük karesel ortalama (LMS) metodu ve türevleri. Sonlu ve sonsuz dürtü cevaplı LMS süzgeçleri. Yinelemeli en küçük kareler (RLS) süzgeçleri. Kalman süzgeçleri.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Adaptive Filter Theory by Simon O. Haykin

Notlar

Ek kaynak önerisi yoktur.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Uyarlamalı ve en uygun süzgeçler ile ilgili temel kavramları anlamak ve bunlar hakkında bilgi sahibi olma.
ÖÇ02 Gerçek yaşamdaki işaretlere ve gerçek problemlere yaygın kullanılan metotları uygulayabilmek.
ÖÇ03 Tanımlanmış durumlara göre matematik problemleri formüle edebilmek.
ÖÇ04 Uyarlanabilir Sinyal İşleme dersinde kazandığı kavramları tezine ve gerçek dünyadaki uygulamalarına uygulayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini yüksek lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme, literatürü kritik şekilde analiz edebilme 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme, benzer etkileşimler önerebilme 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak ve benzer bir metni yazabilecek düzeyde İngilizce'ye ve ilgili İngilizce jargona hakim olma
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanıyla veya yakın alanlarla ilgili ders planlayabilme ve ders verebilme.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Akademisyenliğin, gerek eğitim-öğretim gerekse araştırma yönlerinin gerektirdiği etik değerleri benimseme
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirebilme
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş. Doğrusal süzgeç-leme problemi. Uyarlamalı süzgeçler. Uyarlamalı süzgeç uygulamaları. Durağan ayrık-zamanlı tahmini süreçler. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Durağan ayrık-zamanlı tahmini süreçler (devam). Hareketli ortalama (MA), Öz bağlanımlı (AR) ve ARMA modelleri. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Hareketli ortalama (MA), Özbağlanımlı (AR) ve ARMA modelleri (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Wiener filtre kuramı. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Doğrusal kestirim/öngörü. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Doğrusal kestirim/öngörü (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Dik iniş yöntemi. En küçük karesel ortalama (LMS) metodu ve türevleri. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
9 Kalman süzgeci. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Kalman süzgeci (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 En küçük kareler yöntemi. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Yinelemeli en küçük kareler (RLS) süzgeçleri. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Yinelemeli en küçük kareler (RLS) süzgeçleri (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Kafes süzgeçleri. Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Kafes süzgeçleri (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme/Bilgisayarda uygulama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı okuma/Problem çözme. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı okuma/Problem çözme. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 7 4 28
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2023 05:26