Genel Bilgi
Kod | FK730 |
Ad | Süperiletkenliğe Giriş ve Uygulamaları II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEKİR ÖZÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüz teknolojisinde kullanılan Yüksek Sıcaklık (HTc) süperiletkenliğinin teknolojik uygulamalarını öğretmek
Dersin İçeriği
Yüksek Sıcaklık Süperiletken aileleri, Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerinin elektriksel, manyetik, ısısal ve mekanik özellikleri, Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlere nadir toprak ve geçiş metallerinin katkılanmasının etkileri, Süperiletken mıknatıslar, süperiletkenlerin enerji uygulamaları, süperiletken tel yapım teknikleri, iletim hatları, yer altı kabloları, kapasite ve akım sınırlayıcıları, elektrik güç uygulamaları, süperiletkenlerin soğutucu olarak kullanımı, Nükleer Magnetik Görüntüleme (MRI), Magnetik Kaldırma Kuvveti, Uçan tekerler, Süperiletken motorlar, Süperiletken Magnetik enerji depolama, SQUID ve uygulaması
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmuyor
Kaynaklar
Introduction to High Temperature Superconductivity, T.P.Sheahen
Notlar
Internet araştırması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | HTc süperiletken aileleri tanır |
ÖÇ02 | Süperiletkenlerin fiziksel özelliklerini deneysel olarak kavrar |
ÖÇ03 | Süperiletkenlerin teknolojik uygulamalarını öğrenir |
ÖÇ04 | Deneysel teknikleri geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 4 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik kuramlarının öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziksel problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yüksek Sıcaklık Süperiletken aileleri, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerinin elektriksel özellikleri | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerinin manyetik özellikleri | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlerinin ısısal özellikleri, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlere nadir toprak ve geçiş metallerinin katkılanmasının etkileri I | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlere nadir toprak ve geçiş metallerinin katkılanmasının etkileri II | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Süperiletken mıknatıslar, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
9 | Süperiletkenlerin enerji uygulamaları, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Süperiletken tel yapım teknikleri I | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Süperiletken tel yapım teknikleri II | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Süperiletken iletim hatları, yer altı kabloları | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Kapasite ve akım sınırlayıcıları, elektrik güç uygulamaları, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Elektrik güç uygulamaları, süperiletkenlerin soğutucu olarak kullanımı, Nükleer Magnetik Görüntüleme (MRI), | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Magnetik Kaldırma Kuvveti, Uçan tekerler, Süperiletken motorlar, Süperiletken Magnetik enerji depolama, SQUID ve uygulaması | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |