Genel Bilgi
Kod | FK558 |
Ad | Parçacık Fiziğinde Monte Carlo Teknikleri II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EDA EŞKUT |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı GEANT ve ROOT grafik paketlerini kullanarak detektör geometrisi, parçacık izlerini öğrenmektir.
Dersin İçeriği
ROOT ve GEANT Monte Carlo Programları bu dersin içeriğidir.
Dersin Ön Koşulu
İlgili konu kitaptan çalışılsın. Dersten önce tutoriallere bakılsın
Kaynaklar
https://root.cern/manual/,https://geant4.web.cern.ch/support/user_documentation
Notlar
https://pythia.org/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Monte Carlo yöntemlerini kullanarak parçacıkların madde içinden geçişinin simülasyonunu öğrenir |
ÖÇ02 | Dedektör geometrisi ve parçacık izleme hakkında temel bilgilere sahip olur. |
ÖÇ03 | Dedektör cevabı ve görselleştirme hakkında temel bilgilere sahip olur. |
ÖÇ04 | Dedektör çizim tekniğini kavrar |
ÖÇ05 | Histogramları, grafikleri ve ağaçları nasıl çizeceğini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 4 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik kuramlarının öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 4 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziksel problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | 2 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Deneyin fiziksel düzeninin geometrisi | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
2 | Dedektörlerde soğurucu seçimi | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
3 | Madde içinden geçen parçacık izlerini tespit etme | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
4 | Bir parçacık dedektörün hacminden geçtiğinde dedektör cevabı | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
5 | Her bir run'ın ayrıntılarınım kaydedildiği run yönetimi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
6 | Dedektörün geometrik yapısı | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | Dedektör hacimlerinin oluşturulması | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
8 | Ara Sınav | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dedektörü resimleme tekniği | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
10 | ROOT'a Giriş; ROOT'u başlat- ROOT'dan çık, | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
11 | Histogramlar: Histogram oluşturma, Histogram doldurma, rastgele sayılar ve histogramlar,Ekleme, bölme ve çarpma | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
12 | ROOT'da Çizim seçenekleri | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
13 | ROOT'da Grafikler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
14 | Histogram uydurma | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
15 | Dallar | İlgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 13 | 13 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |