Genel Bilgi
Kod | FK0053 |
Ad | Yapısal ve Manyetik Karakterizasyon Teknikleri-I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Selda KILIÇ ÇETİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Malzemelerin kristal yapısının ve örgü parametrelerinin öğretilmesi, Kristal yapı tayini, XRD kırınım tekniğinin öğretilmesi, Görüntüleme tekniklerinin anlatılması, manyetik ölçüm sistemlerinin öğretilmesi.
Dersin İçeriği
Malzemelerin yapısal özellikleri, Kristal yapı ve örgü parametreleri, XRD tekniği ile kristal yapının belirlenmesi, SEM/EDX ölçüm teknikleri ile elemental analiz ve yüzey morfolojisinin incelenmesi, PPMS sistemi ve ölçüm opsiyonları, VSM opsiyonu ile sıcaklığa ve alana bağlı manyetizasyon ölçümleri.
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu yok.
Kaynaklar
X-Ray Diffraction, Cullity
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Malzemelerin yapısal özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Kristal yapı hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ03 | Kristal yapı parametrelerini tanımlar. |
ÖÇ04 | XRD kırınım yönteminin uygulama alanlarını bilir. |
ÖÇ05 | XRD verilerinden bir malzemenin kristal yapısını hesaplayabilir. |
ÖÇ06 | Taramalı elektron mikroskobunun çalışma prensibi hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ07 | Taramalı elektron mikroskobu görüntülerini yorumlayabilir. |
ÖÇ08 | EDS sisteminin çalışma prensibini tanımlar. |
ÖÇ09 | EDS verilerinden malzemenin formülasyonunu hesaplayabilir. |
ÖÇ10 | Malzemelerin manyetik özellikleri hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ11 | Malzemelerin gösterdikleri farklı manyetik özellikleri tanımlar. |
ÖÇ12 | Manyetizmanın nasıl ölçülebileceği hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ13 | VSM ile manyetik ölçümler hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ14 | Manyetik ölçüm verilerinden manyetizasyon grafikleri çizebilir. |
ÖÇ15 | Manyetizasyon grafiklerini yorumlayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 5 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kristal yapı | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kristal örgü parametreleri | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | XRD kırınım tekniği | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | XRD kırınım tekniği ile yapı tayini | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Taramalı Elektron Mikroskobu Çalışma Prensibi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | EDS çalışma prensibi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | SEM/EDS sonuçlarının değerlendirilmesi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Manyetizmaya giriş | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Manyetik Malzemelerin Sınıflandırılması | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | VSM sisteminin çalışma prensibi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sıcaklığa bağlı manyetizasyon ölçümleri | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Alana bağlı manyetizasyon ölçümleri | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | VSM sonuçlarından manyetizasyon grafiklerinin çizilmesi | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Manyetizasyon grafiklerinin yorumlanması | Farklı kaynaklar tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |