Genel Bilgi
Kod | FK527 |
Ad | Yüksek Enerji Fiziğinde Veri Analiz Metodları I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞE POLATÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Deneysel Yüksek Enerji fiziğinde kullanılan paket programlarının ve veri analiz tekniklerinin öğrenilmesini sağlamak.
Dersin İçeriği
Olasılık dağılımları, hata tahmini, ROOT, PHYTIA, GEANT Uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Deneysel Ölçümler: Hassasiyet, Hata ve Doğruluk., N.C Barford, İmperial College, London., ISBN 0 471 90702 2, John Wiley and Sons
Notlar
Techniques for Nuclear and particle Physics Experiments. William R. Leo, ISBN 3-57280-5
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Deneysel Yüksek Enerji fiziğindeki temel kavramları açıklar |
ÖÇ02 | Veri analizlerinde kullanılan paket programlarını kullanır |
ÖÇ03 | veri analiz tekniklerini kavrar |
ÖÇ04 | Geant paket programını kullanır |
ÖÇ05 | ROOT ve PHYTIA programlarını kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 1 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 2 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 2 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Kavramlar: Olasılık, olasılık dağılımları, histogram, frekans dağılımı,ortalama değer, standart sapma | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hata Tahmini: Rastgele ve sistematik hatalar, permütasyon ve kombinasyon | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Hata Tahmini: Binom, Gaussian ve Poisson Dağılımları | kitapta ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Problem Çözümü | Ödev Çözümü | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
5 | Veri analizinde kulanılan paket programları-1: ROOT a giriş | İlgili konu araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
6 | Veri analizinde Kulanılan paket programları-1: ROOT-devam | İlgili konu araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Veri analizinde Kulanılan paket programları-1: ROOT uygulamaları | İlgili konu araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
|
9 | Veri analizinde Kulanılan paket programları-2: PHYTIA kullanımı | İlgili konu araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | Veri analizinde Kulanılan paket programları-2: PHYTIA uygulamaları | İlgili konu araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
11 | Veri analizinde Kulanılan paket programları-2: PHYTIA uygulamaları-devam | İlgili konu araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Veri analizinde Kulanılan paket programları-3: GEANT a giriş | İlgili konu araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Veri analizinde Kulanılan paket programları-3: GEANT- devam | İlgili konu araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Veri analizinde Kulanılan paket programları-3: GEANT uygulamaları | İlgili konu araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
15 | Problem Çözümü-2 | Ödev çözümü | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |