Genel Bilgi
Kod | BKP313 |
Ad | Kültür Bitk. Zar. Akarlar |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENGİZ KAZAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CENGİZ KAZAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. İsmail DÖKER (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenci bu derste öncelikle akarları ve özellikle kültür bitkilerinde zararlı akarları böceklerden ayırmayı öğrenecektir. Ayrıca akarların morfolojisi ile genel olarak fizyolojisini öğrenecektir. Daha sonra zararlı akarlar familya ve tür bazında tanılanılacaktır. Akarların biyolojik özellikleri üzerinde çalışılacak ve akarların mücadelesinde kullanılan yöntemler ayrıntılı olarak anlatılacaktır. Bu sayede öğrenci öncelikle zararlı ve faydalı akarları tanıyacak ve mücadelesinde kullanılmak üzere kendisine sorulduğunda yöntemler önerebilecektir.
Dersin İçeriği
Akar ve diğer arthropodlar arasında taksonomik açıdan önemli ayırıcı özellikler. Tarımsal üretimde zararlı akarlar ile avcı akarların tanınması. Kültür bitkilerinde zararlı akarların davranış, biyoloji ve ekolojileri ile Acarina'ya karşı kullanılan mücadele yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
BU ders için ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Ecevit, O., 1981. Akarolojiye Giriş. Ondokuz Mayıs Üniv., Ziraat Fak. Yayınları No:2 Ders Kitapları Serisi No:2. Sevinç Matbaası, 259 s. Zhang, Z.Q., 2003. Mites of Greenhouses Identification, Biology and Control. CABI Publishing, Cambridge, UK, 244 pp.
Notlar
Jeppson LR, Keifer HH, Baker EW. 1975. Mites Injurious to Economic Plants. Berkeley, CA: University of California Press. p. 615.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mesleki etik değerlerini kavrar. |
ÖÇ02 | Akarlar hakkında temel bilgi ve kavramları kavrar. |
ÖÇ03 | Akarların morfolojisi ve iç yapılarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Akarların üreme ve gelişmesini öğrenir. |
ÖÇ05 | Akarların biyolojisini öğrenir. |
ÖÇ06 | Akarların beslenme ve konukçu seçimlerini öğrenir. |
ÖÇ07 | Akarisitleri ve akarların mücadelesinde kullanılan diğer kimyasalları öğrenir. |
ÖÇ08 | Akarlar üzerinde beslenen diğer doğal düşmanları öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Akaroloji Nedir, Çalışma Konuları, Dünyada Akaroloji, Bitki Koruma Açısından Akaroloji ve Karşılaşılan Önemli Sorunlar, Akaroloji ile İlgili Kaynaklar | Genel Bilgiler Kaynak No: 2, Sayfa : 1-16 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Arthropoda Filumu, Acarina, Akarları Böceklerden Ayıran Özellikler ve Akarların Genel Morfolojik Özellikleri, Toplanması, Preparatlarının Yapılması | Kaynak No: 3, Sayfa: 5-9 Kaynak No: 4, Sayfa: 11-44 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | Akarlarda Solunum, Sindirim, Boşaltım, Dolaşım, Sinir ve Üreme Sistemleri | Kaynak No: 1, Sayfa: 31-47 Kaynak No: 3, Sayfa: 11-45 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Opilioacariformes, Parasitiformes, Acariformes Hakkında Genel Bilgiler | Kaynak No: 3, Sayfa: 99-120 Kaynak No: 5, Sayfa 1-8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
5 | Bitki Koruma Açısından Önemli Akar Gruplarının Familya Düzeyinde Tanı Anahtarı Yardımı ile Tanınması | Kaynak No: 4, Sayfa 11-32 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
6 | Tetranychidae Familyası İçinde Yer Alan Önemli Türlerin Biyolojileri ve Zarar Şekilleri | Kaynak No: 4, Sayfa 46-86 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Kaynak No: 2, Sayfa: 253-304 Kaynak No: 4, Sayfa: 87-121 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eriophyidae Familyası İçinde Yer Alan Önemli Türlerin Biyolojileri ve Zarar Şekilleri | Kaynak No: 2, Sayfa: 327-385 Kaynak No: 4, Sayfa: 127-137 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Penthaleidae ve Tydeidae Familyaları İçinde Yer Alan Önemli Türlerin Biyolojileri ve Zarar Şekilleri | Kaynak No: 2, Sayfa: 307 -316; 318-321 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | Phytoseiidae Familyası (Avcı Akarlar) İçinde Yer Alan Önemli Türlerin Biyolojileri ve Biyolojik Savaş Etmeni Olarak Kullanılmalarına İlişkin Örnekler | Kaynak No: 2, Sayfa: 76-89 Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Akarisitler; Geçmişte ve Günümüzde Akarisit Olarak Kullanılan Kimyasalların Aktif Madde ve Ticari Preparatlar | Kaynak No: 6, Sayfa: 208-215 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Tarla ve Sera Koşullarında Akarlara Karşı Biyolojik ve Tüm Savaş Uygulamalarına İlişkin Başarılı Örnekler I | Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216 Kaynak No: 5, Sayfa: 235-246 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
14 | Tarla ve Sera Koşullarında Akarlara Karşı Biyolojik ve Tüm Savaş Uygulamalarına İlişkin Başarılı Örnekler II | Kaynak No: 4, Sayfa: 169-216 Kaynak No: 5, Sayfa: 235-246 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | Tarla ve Sera Koşullarında Akarlara Karşı Biyolojik ve Tüm Savaş Uygulamalarına İlişkin Başarılı Örnekler III | Literature No: 4, Pages: 169-216 Literature No: 5, Pages: 235-246 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |