Genel Bilgi
Kod | BKP323 |
Ad | Böcek Üretim Teknikleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Asime Filiz ÇALIŞKAN KEÇE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Asime Filiz ÇALIŞKAN KEÇE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Böceklerin ve akarların bilimsel amaçlı üretim şekilleri ve esaslarının ele alınacağı bu ders kapsamında, özellikle kültür bitkilerde zararlı olan böcek ve akarların Biyolojik Mücadeledesinde kullanılan parazitoit ve predatörlerin kitle üretimleri; Acarina, Thysanoptera, Coleoptera, Diptera, Hemiptera, Neuroptera ve Hymenoptera takımları esas alınarak, konular uygulamalı olarak ele alınacaktır.
Dersin İçeriği
Böcek ve akarlarla yapılacak bilimsel çalışmalarda, özellikle tanınmalarında, biyolojilerinin ve ekolojik isteklerinin ortaya konulmasında gözlem ve deneme amaçlı üretim bir zorunluluktur. Ayrıca zararlılarla mücadelesinde gerek zararlı türlerin ve gerekse yararlı türlerin kitlesel üretimi yapılmaktadır. Bu amaçla bu ders kapsamında böcek ve akar türlerinin üretim teknikleri ve izlenmesi gereken yollar öğretilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Singh, P. and R.F. Moore, 1985. Handbook of Insect Rearing. Vol. I., 488 pp. Elsevier Science Publishers, The Netherlands. 2. Singh, P. and R.F. Moore, 1985. Handbook of Insect Rearing. Vol. II., 514 pp. Elsevier Science Publishers, The Netherlands.
Notlar
1. Singh, P. and R.F. Moore, 1985. Handbook of Insect Rearing. Vol. I., 488 pp. Elsevier Science Publishers, The Netherlands. 2. Singh, P. and R.F. Moore, 1985. Handbook of Insect Rearing. Vol. II., 514 pp. Elsevier Science Publishers, The Netherlands.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Böceklerin ve akarların bilimsel amaçlı üretim şekilleri ve esaslarının önem ve gerekliliğinin kavranmasını |
ÖÇ02 | Obligat zararlıların konukçusu üzerinde üretimini |
ÖÇ03 | Yapay besin ortamı hazırlamayı ve bu ortamda kitle üretimi yapmayı |
ÖÇ04 | Zararlılar ile mücadelede kitlesel üretim tekniklerini ve kullanım şekillerini, |
ÖÇ05 | Diğer omurgalı ve omurgasız canlılara besin sağlama amaçlı kitle üretimini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Böcek ve akar kitle üretiminin önemi, tarihçesi, gelişimi ve amaçları | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Türkiyede böcek ve akar kitle üretimi ve bu konuda yapılan çalışmalar | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bilimsel araştırmalarda kullanılmak amacıyla yapılan üretim çalışmaları: Obligat akarların konukçusu üzerinde kitle üretim yöntemleri-1 | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bilimsel araştırmalarda kullanılmak amacıyla yapılan üretim çalışmaları: Obligat akarların konukçusu üzerinde kitle üretim yöntemleri | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bilimsel araştırmalarda kullanılmak amacıyla yapılan üretim çalışmaları: Yapay besin ortamında böceklerin kitle üretim yöntemleri-1 | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bilimsel araştırmalarda kullanılmak amacıyla yapılan üretim çalışmaları: Yapay besin ortamında akarların kitle üretim yöntemleri | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Böceklerin kısırlaştırılması yöntemi | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Biyolojik mücadele çalışmalarında konukçu bitki üretimi ve besin ortamı hazırlama yöntemleri | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Biyolojik mücadele çalışmalarında zararlı türlerin üretimi | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Biyolojik mücadele çalışmalarında faydalı türlerin üretimi | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Biyolojik mücadele çalışmalarında kitlesel olarak üretilen türlerin salım teknikleri | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Zararlılar ile mücadele amaçlı kitle üretimi: Kimyasal mücadele preparatlarının zararlılar üzerindeki etkinliklerinin belirlenmesi amacıyla yapılan kitle üretimi | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Omurgalı ve Omurgasız diğer hayvan gruplarına besin sağlamak amaçlı kitle üretimi | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Insektaryum ziyareti | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitaplardaki ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |