Genel Bilgi
Kod | BKP304 |
Ad | Böcek Ekolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KAMİL KARUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CENGİZ KAZAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. KAMİL KARUT (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Böceklerin populasyon gelişimine etki eden ekolojik faktörleri öğreterek, böcek populasyonlarının yönetilmesi için gerekli bilgi birikimini sağlamak.
Dersin İçeriği
Böcek ekolojisindeki temel kavramlar ile böceklerin yeryüzünde başat olma nedenleri, böcek populasyonlarını sınırlayan ekolojik faktörler, türler içi ve türler arası rekabet, yaşam çizelgeleri farklı ekolojik koşullarda tür zenginliği gibi kavramları içerir
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Böcek ve çevre bilimi, Ecological Methodology, Insect Ecology
Notlar
Böcek ve çevre bilimi, Ecological Methodology, Insect Ecology
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Böcek ekolojisi ile ilgili temel kavram ve tanımları öğrenir |
ÖÇ02 | Böceklerin yeryüzünde başat olma nedenlerini öğrenir |
ÖÇ03 | Böcek populasyonlarını sınırlayan ekolojik faktörleri öğrenir ve olası epidemiyolojik gelişmeleri tahmin eder. |
ÖÇ04 | Böceklerin besin zincirindeki yeri ve önemini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı, böceklerin sınıflandırılması ile ilgili temel kavramlar, ilkel böcek takımlarının genel özellikleri | Ders Notundaki İlgili Konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ekolojide kullanılan bazı tanımlar ekolojinin bölümleri; Otoekoloji, Sinekoloji | Böcek Çevrebilimi: 4-10 s. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Böceklerin yeryüzünde başat olma nedenleri I | Böcek Çevrebilimi :11-17 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Böceklerin başat olma nedenleri II | Böcek Çevrebilimi :11-17 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Böceklerin populasyon yoğunluğuna etki eden canlı ve cansız etmenler I | Böcek Çevrebilimi: 18-181 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Populasyon yoğunluğuna etki eden canlı ve cansız etmenler II | Böcek Çevrebilimi :182-256 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yaşam çizelgesi nedir Böcek yaşam çizelgeleri ve entomolojide kullanımı, | Ecological Methodology, 503-519; Insect Ecology, 135-139 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Böcek Çevrebilimi:4-256 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yaşam çizelgesi tipleri, üremeyi esas alan yaşam çizelgeleri, ölümü esas alan yaşam çizelgeleri, yaşam çizelgelerinin hesaplanması, | Ecological Methodology, 503-519; Insect Ecology, 135-139; Ecology, 399-401; | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İşlevsel ve sayısal tepkiler, işlevsel, sayısal tepki hesaplamaları, entomolojide kullanımına ilişkin örnekler, | Insect Ecology, 62-66, 91, 242 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Böcek biyoçeşitliliği, biyoçeşitlilik nedir, biyoçeşitlilik parametrelerinin hesaplanması (dominantlık, benzerlik ve çeşitlilik indisleri) | Ecological Methodology, 411-451 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Adalar coğrafyası | Ecology, 709-712; Insect Ecology, 353-360, 429-431 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Böcek populasyonlarının belirlenmesinde kullanılan örnekleme yöntemleri I | Entomology, Pest Management, 205-229 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Böcek populasyonlarının belirlenmesinde kullanılan örnekleme yöntemleri II | Entomology, Pest Management, 230-24 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ödev sunu | Çeşitli kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu ve sunulardan final sınavına hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu ve sunulardan final sınavına hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |