Genel Bilgi
Kod | BKP436 |
Ad | Tahıl,Baklagil ve Yem Bitkileri Zararlıları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EKREM ATAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EKREM ATAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Serkan PEHLİVAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Ülkemizdeki serin iklim ve sıcak iklim tahılları, baklagil ve yem bitkileri üretimi yapılan alanlardaki zararlıların tanımı, zarar şekilleri, genel davranışları , biyolojileri ve bu zararlılara karşı kullanılan savaşım yöntemlerini genel hatlarıyla öğretmeyi amaçlamaktadır
Dersin İçeriği
Ülkemizdeki serin iklim ve sıcak iklim tahılları, baklagil ve yem bitkileri üretimi yapılan alanlardaki zararlıların tanımı, zarar şekilleri, genel davranışları , biyolojileri ve bu zararlılara karşı kullanılan savaşım yöntemlerini genel hatlarıyla öğretmeyi amaçlamaktadır
Dersin Ön Koşulu
Entomoloji
Kaynaklar
Yaşar, B. 1996. Tahıl, Baklagil ve Yem Bitkileri Zararlıları. Van Yüzüncü Yıl üniversitesi
Notlar
Yaşar, B. 1996. Tahıl, Baklagil ve Yem Bitkileri Zararlıları. Van Yüzüncü Yıl üniversitesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ülkemizdeki tahıl baklagil ve yem bitkilerinde yetiştirilen alanlardaki zararlıların tanımı, zarar şekli, biyolojileri ve savaşım yöntemlerini genel hatlarıyla öğrenir. |
ÖÇ02 | Zararlılarla mücadele yollarını öğrenerek, entegre mücadele prensipi çerçevesinde uygulama yollarını ve kavramları kazanır |
ÖÇ03 | Laboratuarda uygulamlarla böceği tanır, teşhis kriterlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Arazi uygulamalarında böceği ve zarar şeklini ile bilgi ve becerileri kazanır |
ÖÇ05 | Tahıl baklagil ve yem bitkileri zararlılarıyla ilgili olarak entegre mücadele programları uygulama becerisi kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı nematodların tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Orthoptera, Thysanoptera, Hemiptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Hemiptera (süne, kımıl) takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ülkemizdeki serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Coleoptera, Diptera, Lepidoptera, Hyymenoptera takımlarına dahil tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ülkemizdeki sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Acarina ve Hemiptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ülkemizdeki sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Lepidoptera takımına dahil türlerin tanınmaları zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Sıcak ilklim tahıllarında Lepidoptera Zararlıları (Ostrinia nubilalis, Sesemia spp, .)-I | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sıcak ilklim tahıllarında Lepidoptera Zararlıları (Spodoptera spp.)-II | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ülkemizdeki baklagillerde zararlı Hemiptera ve Coleoptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
11 | Ülkemizdeki baklagillerde zararlı Diptera ve Lepidoptera takımlarına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ülkemizdeki yem bitkilerinde zararlı Hemiptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ülkemizdeki yem bitkilerinde zararlı Coleoptera takımına dahil türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
14 | Ülkemizdeki yem bitkilerinde zararlı Lepidoptera ve Hymenoptera takımlarına dahil türlerintanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve savaşım yöntemlerinin incelenmesi | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynakları, notlar ve diğer kaynak notlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |