EBE530 Ebelik Tarihi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE530
Ad Ebelik Tarihi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK


Dersin Amacı / Hedefi

Ebelik mesleği, ebelik mesleğinin tarih boyunca geçirdiği aşamalar ve doğum yardımı evrimini, ebelik mesleğinin toplumsal statüsü, profesyonel ebeliğin özelliklerini inceleyen ve eleştierl bir bakış açısı kazandıran bir derstir.

Dersin İçeriği

Dünyada ve Türkiye'de Doğum Yardımının Tarihi Gelişimi, Modern Ebeliğin Başlaması ve Gelişmesi, Doğumun Medikalizasyonu ve Ebeliğin Statü kaybı

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. AYAR KOCATÜRK A. Geçmişten Günümüze Ebelik Tarihine Bakış.ACR Yayınevi.2020. 2.Köker A H. Doğum ve Ebelik Tarihi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri, 1997. 3. Eren N., Uyer G. Sağlık Meslek Tarihi ve Ahlakı. 3. Baskı, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara, 1989. 4. Ege R: Türkiye’nin Sağlık Hizmetleri ve İsmet Paşa, Ankara, İnönü Vakfı, 1992, s.5-48. 5. Frik F: Cumhuriyet Devri Sağlık Hareketleri 1923-1963: 40 Yıl, 1964, s.3-130. 6. Güvercin C.H., Hüseyin A. Murat, Arda B: Köy enstitüleri ve sağlık eğitimi, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(2):97-103, 2004. 7. J. D. M. Nicopoullos, Midwifery is not a fit occupation for a Gentleman, Journal of Obstetrics and Gynaecology (November 2003) Vol. 23, No. 6, 589–593 8. Eugene R Declercq, The Transformation of American Midwifery: 1975 to 1988, American Journal of Public Health, May 1992, Vol. 82, No. 5 9. Chris Henderson, Sue Macdonald, Mayes' Midwives, 13th Edition, 2004, Bailliere Tındall Elsevier Limited

Notlar

Najla Barnawi, Solina Richter and Farida Habib, Midwifery and Midwives: A Historical Analysis, Journal of Research in Nursing and Midwifery, Vol. 2(8) pp. 114-121, December, 2013


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ülkemizde ve dünyada ebeliğin profesyonelleşme sürecini değerlendirir.
ÖÇ02 Ülkemizde ve dünyada ebeliğin tarihsel gelişimi açıklar.
ÖÇ03 Ebeliğin ulusal ve uluslararası tanımlarını ifade eder.
ÖÇ04 Dünyada ve Türkiyede ebelik organizasyonlarını bilir
ÖÇ05 Ülkemizde ebelikle ilgili mesleki sorunları yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. 2
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, faaliyet ve işleyişin açıklanması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bilim Tarihinin Önem Okuma, Araştırma, kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
3 Tarih metodolojisi Okuma, Araştırma, kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası
4 Dünyada ve Türkiye'de Kadınların Özgürleşme Süreci Okuma, Araştırma, kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Dünyada Doğum Yardımının Tarihi Gelişimi Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
6 İlk Çağlarda Doğum Yardımı Antik Dönemde Doğum Yardım Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Ortaçağdan 19. Yüzyıla Doğum Yardımı Dünyada Modern Ebeliğin Başlaması Okuma,Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
9 Türklerde Doğum Yardımı Türkiyede ebeliğin tarihsel gelişimi Okuma,Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
10 Türklerde Geleneksel Doğum Yardımı Okuma,Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Türkiyede Modern Ebeliğin Kurulması Ve Gelişmesi Okuma,Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
12 Türkiyede dünden bugüne ebelik eğitimi Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
13 Ebeliğin Gerilemesi ve Doğumun Medikalizasyonu Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
14 Doğum yardımı evrimi Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
15 Doğum yardımı evrimine eleştirel bakış Okuma,Araştırma kütüphane, İnternet taraması, Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.01.2024 04:22