Genel Bilgi
Kod | EBE527 |
Ad | Hemşirelik-Ebelik Araştırmalarında Etik ve Metedoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SULTAN ALAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Ebelik / Hemşirelik araştırmalarının araştırma etiği ve metodolojisine uygun olarak planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi, yazılması, yayın haline getirilmesi konusunda rehberlik etmektir.
Dersin İçeriği
Ebelik/Hemşirelik alanındaki çalışmaların araştırma etiği ve metodolojiye uygun olarak planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi, makale yazımı ve yayımlanması.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Kansu E. (1994) Bilimsel Yanıltma ve Önlenmesi,Dünyada ve Türkiye’de Bilim,Etik ve Üniversite, Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları.
Notlar
Aydın E, Ersoy N. (1995) Tıp Etiği İlkeleri. Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi. (3); 2,3: 48–52.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık alanında araştırmanın önemini bilir. |
ÖÇ02 | Ebelik/Hemşirelik araştırmalarının mesleğin gelişimine katkısını bilir. |
ÖÇ03 | Tıp etiği temel ilkelerini bilir. |
ÖÇ04 | Araştırmada etiğin önemini bilir. |
ÖÇ05 | Araştırma planlanmasından ihtibaren her aşamasında etiğe uygun davranmasını bilir. |
ÖÇ06 | Canlılara ve doğaya zarar vermemenin önemini bilir ve açıklar. |
ÖÇ07 | İnsan denekleri araştırma ile ilgili her konuda anlaşılır bir dil kullanarak aydınlatır ve onamlarını alır. |
ÖÇ08 | Deneklerin mahremiyetlerini korur. |
ÖÇ09 | Deneklerin güvenliğini üst düzeyde tutmasını bilir. |
ÖÇ10 | Araştırma ile ilgili Uluslararası bildirgeleri bilir. |
ÖÇ11 | Bilimsel yanıltmanın önemini kavrar. |
ÖÇ12 | Bilimsel yanıltma biçimlerini açıklar. |
ÖÇ13 | Ebelik/hemşirelik bakımı ve uygulamaları ile ilgili bir araştırma planlar, uygular, değerlendirir ve sunum yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnsan, toplum sağlığı Sağlık alanında araştırmalar ve önemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Ebelik/Hemşirelik araştırmaları ve mesleki gelişmeye katkısı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Biyoetik; doğa, canlılar ile ilgili araştırmalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Tıp etiği temel ilkeleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Araştırma etiği ve önemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | İnsan denekleri araştırma ile ilgili her konuda anlaşılır bir dil kullanarak aydınlat ma ve onam alma | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | İncinebilir gruplarda araştırma yaparken dikkat edilecek hassasiyetler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Deneklerin mahremiyetlerini korumak ve güvenliğini en üst düzeyde sağlama sorumluluğu | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | İnsan deneklerde araştırma ile ilgili ulusal düzenlemeler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | Araştırma ile ilgili Uluslararası bildirgeler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Bilimsel yanıltma nedir. Bilimsel yanıltma biçimleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Ebelik/hemşirelik bakımı ve uygulamaları ile ilgili bir araştırma planlanması | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Ebelik/hemşirelik bakımı ve uygulamaları ile ilgili planladığı araştırma uygulanması | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Ebelik/hemşirelik bakımı ve uygulamaları ile ilgili planlanan ve uygulanan bir araştırmanın değerlendirmesinin yapılması Bilimsel bir toplantı için sunum hazırlanması | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |