Genel Bilgi
Kod | EBE521 |
Ad | Aile Planlaması Danışmanlığı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bireylerin üreme hakları doğrultusunda gereksinim duydukları hizmetlerde danışmanlık, hizmet sunumu ve yönetime yönelik bilgi ve uygulamalar konusunda güncel bilgileri öğrenmek ve tartışmaktır.
Dersin İçeriği
Aile planlaması hizmetlerinin ulusal ve uluslararası durumu ile aile planlamasında güncel ve yenilikçi uygulamaları kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Ders Notları, Family Planning A GLOBAL HANDBOOK FOR PROVIDERS (WHO), A guide to family planning for community health workers and their clients (WHO), Advanced Health Assessment of Women - Carcio, Helen A. [SRG]
Notlar
T.C. Sağlık bakanlığı ULusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Ureme_Haklarinin_Yasal_Temelleri_ve_Etik_Degerlendirme
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünyada ve Türkiye'de doğurganlığın düzenlenmesi hizmetlerine ilişkin güncel durumu sentez eder. |
ÖÇ02 | Kontraseptif yöntemlere ilişkin son gelişmeleri yorumlar. |
ÖÇ03 | Doğurganlığın düzenlenmesi hizmetlerinin sunumuna ilişkin kalite geliştirme ve bunu etkileyen faktörleri karşılaştırıp eleştirir. |
ÖÇ04 | Doğurganlığın düzenlenmesine ilişkin hizmet sunumunda etkili iletişim ve danışmanlık becerisini geliştirir. |
ÖÇ05 | Konu ile ilgili güncel gelişmeleri izler ve yazılı, sözlü olarak aktarır. |
ÖÇ06 | Alanı ile ilgili mesleki örgütlere katılır ve aktif rol alır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Aile planlamasına giriş | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kadın ve erkek üreme organları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Dünyada ve Türkiye’de doğurganlığın düzenlenmesi hizmetlerine genel bakış | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Dünyada ve Türkiye’de doğurganlığın düzenlenmesi hizmetlerine genel bakış-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Başvuruların değerlendirilmesi ve danışmanlık hizmetleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Başvuruların değerlendirilmesinde iletişim ve danışmanlık -2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Aile planlaması danışmanlığı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kombine hormonal kontraseptif yöntemler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sadece progestereon içeren hormonal kontraseptif yöntemler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Gönüllü cerrahi sterilizasyon | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Rahim içi araç uygulamaları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Rahim içi araç uygulamaları-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Bariyer yöntemler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Aile planlaması yöntemlerine ilişkin klinik rehberler ve Dünya Sağlık Örgütü uygunluk kriterleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |