Genel Bilgi
Kod | ABL651 |
Ad | |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, santral sinir sisteminin (SSS) temel ilkeleri, hastalıkları, bu hastalıklarda kullanılan ilaçları ve etki mekanizmaları ilgili güncel bilgilerin öğrenilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Santral sinir sistemi farmakolojinin temelleri,nöronların yapısı,işlevi, nöromedyatörler, ilaçlar ve sinaptik aşırım hakkında genel bilgiler, nörotransmiteler, genel anestezikler ve farmakolojik yönü, lokal anestezikler, nöromüsküler bloke edici ilaçlar
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1-Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbı Farmakoloji, Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp, 12. Edition, 2009 2-Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemeler, Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp, 4.Edition, 2008 3-Goodman Gilman Tedavinin Farmakolojik Temelleri, Translation Editor Prof. Dr. Öner Süzer, 2009 4- Stahlın Temel Psikofarmakolojisi, Nörobilisel ve Pratik Uygulamalar, Stephen M. Stahl, Çeviri Editörü Prof. Dr. İ. Tayfun Uzbay, İstanbul Tıp Kitapevi,2012 5- Psikofarmakolojinin Temelleri ve Deneysel Araştırma Teknikleri, Prof. Dr.İ. Tayfun Uzbay, 1. Baskı Ankara, 2004
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersin sonunda öğrenciler Santral Sinir Sistemi Farmakolojisinin temel ilkelerini hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Çeşitli psikolojik bozuklukların altında yatan nedenleri bilir. |
ÖÇ03 | Santral Sinir Sisteminin hastalıklarını bilir. |
ÖÇ04 | Çeşitli psikolojik bozuklukların tedavisinde kullanılan ilaçların etki mekanizmalarını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Santral Sinir Sistemi (SSS) Farmakolojisinin Temelleri Nöronların yapısı, işlevi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Nöromedyatörler, İlaçlar ve Sinaptik aşırım Hakkında genel bilgiler | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Sinyal Dönüştürülmesi ve Kimyasal Açıdan Sinir sistemi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Psikofarmakolojik İlaç Etkisinin Hedefleri olarak taşıyıcılar ve G protein kenetli reseptörler | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Psikofarmakolojik İlaç Etki Hedefleri olarak İyon kanalları ve enzimler | Kitap ve Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Psikofarmakolojide Beyin Devrelerinden Semptomlar | Kitap ve Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Nörotransmisyon Sistemlerin Sinir sisteminde fizyolojik görevleri ve Santral Sinir sistemi hastalıkları ile ilişkisi | Kitap ve Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Nöroplastisite, nörogenezis, nörotrofik faktörler ve psikofarmakolojideki önemi | Kitap ve Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Psikiyatrik Genetik | Kitap ve Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Anestezide kullanılan bazı İlaçlar-Genel Anestezi | Kitap ve Literarür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Anestezide kullanılan bazı İlaçlar-Lokal Anestezi | Kitap ve Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Nöromüsküler Bloke Edici İlaçlar ve Botulinum Toksini | Kitap ve Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Psikofarmakolojide Çalışmalarında kullanılan bazı deneysel hayvan modelleri ve testler | Kitap ve Literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tartışma | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Genel Tekrar | Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yazılı Sınav | Kitap okuma ve sunumlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,04 | ||
AKTS | 7 AKTS |