Genel Bilgi
Kod | BAG636 |
Ad | Temel Farmakoloji II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders sonunda öğrenciler farmakodinamik ve farmakokinetik kavramlarıilaç uygulama yerleri (yolları), ilaçların biyolojik membranlardan geçişi ve absorbsiyon olayı, ilaçların dağılımı, ilaçların biyotransformasyonu, ilaçların vücuttan atılımı, reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisi, doz-konsantrasyon ilişkisi, İlaçların etki mekanizmaları, ilaçların etkisini değiştiren faktörler, ilaçlar arasındaki etkileşmeler, ilaçların toksik etkileri ve toksikolojinin temel kavramları, akut ilaç zehirlenmesi tedavi prensipleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği
Farmakolojiye giriş, ilaç uygulama yerleri (yolları), ilaçların biyolojik membranlardan geçişi ve absorbsiyon olayı, ilaçların dağılımı, ilaçların biyotransformasyonu, ilaçların vücuttan atılımı, reseptörler ve ilaç-reseptör ilişkisi, doz-konsantrasyon ilişkisi, İlaçların etki mekanizmaları, ilaçların etkisini değiştiren faktörler, ilaçlar arasındaki etkileşmeler, ilaçların toksik etkileri ve toksikolojinin temel kavramları, akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler, Reçete yazma kuralları ve akılcı ilaç kullanımı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Basic and Clinical Pharmacology (Katzung), 2. The Pharmacologıcal Basıs of Therapeutıcs (Goodman and Gilman), 3. Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Editör: Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notlar
İnternet ve kütüphane veritabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakolojinin temel kavramlarını bilir. |
ÖÇ02 | Temel farmakokinetik ve farmakodinamik kavramları öğrenir. |
ÖÇ03 | İlaçların etki mekanizmaları bilir. |
ÖÇ04 | İlaç reseptör ilişkisini bilir. |
ÖÇ05 | İlaçlar arasındaki etkileşimleri bilir. |
ÖÇ06 | İlaçların toksik tesirlerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini kavrar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında çalışan uzmanlara ve topluma eğitim verir ve bu eğitimin etkinliğini değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma verilerini değerlendirme ve bilimsel makale yazma becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Bağımlılık alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bağımlılık alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Bağımlılık alanına giren konularda iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojiiye Giriş | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | İlaçların Biyolojik Membranlardan Geçişi ve Absorpsiyon | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | İlaçların Uygulama Yolları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | İlaçların Dağılımı | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | İlaçların Biyotransformasyonu | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | İlaçların İtrahı ve Eliminasyon Kinetiği | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Doz-Konsantrasyon Etki İlişkisi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Soruların hazırlanıp, değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
9 | İlaçların Etki Mekanizmaları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Reseptörler ve İlaç-Reseptör İlişkisi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | İlaçların Arasındaki Etkileşmeler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | İlaçların Toksik Tesirleri ve Toksikolojinin Temel Kavramları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Farmakogenetik | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Akut İlaç Zehirlenmesi Tedavisinde Temel İlkeler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soruların hazırlanıp, değerlendirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soruların hazırlanıp, değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |