Genel Bilgi
Kod | BAG005 |
Ad | Bağımlılıkta Bilişsel Davranışçı Terapi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LUT TAMAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, bağımlı vakalarda bilişsel davranışçı terapi kılavuzluğunda vaka formülasyonu yapmayı, bu formülasyonla bir tedavi planı geliştirmeyi ve öğrencilere bağımlı vakalara müdahale becerileri kazandırmayı içermektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, bilişsel davranışçı terapiyle ilgili temel kavramlar, terapi süreci, otomatik düşüncelerin, ara inançların ve temel inançların belirlenmesi ve değerlendirilmesi ve bağımlı vaka formülasyonu uygulamaları konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Beck, J.S. (2014). Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi. Nobel Akademik Yayıncılık. Ögel. K. (2017). Bağımlılık Tedavisi ve Temel Kitabı. IQ Kültür Sanat Yayıncılık. Evren, C. (2019). Alkol ve Madde Kullanım Bozuklukları Temel Başvuru Kitabı. Türk Psikiyatri Derneği Yayınları.
Notlar
Dilbaz, N., Göğcegöz, I., Noyan, O., & Kazan Kızılkurt, Ö. (Eds.). (2021). Bağımlılık Tanı ve Tedavi Temel Kitabı. Ankara Nobel Tıp Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilişsel davranışçı terapinin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar. |
ÖÇ02 | Bilişsel davranışçı terapinin tekniklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Bilişsel davranışçı terapi sürecinin temel becerilerini açıklar. |
ÖÇ04 | Bilişsel davranışçı terapi vaka formülasyonunu değerlendirir. |
ÖÇ05 | Bağımlı vakalarda bilişsel davranışçı terapi ilkeleri ve tekniklerini açıklar. |
ÖÇ06 | Bağımlı vakalarda bilişsel davranışçı terapi seans yapılandırması, terapi süreci ile ilgili temel becerileri açıklar. |
ÖÇ07 | Bilişsel davranışçı terapiyi temel alarak bağımlı olgularla ilgili vaka formülasyonları geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında çalışan uzmanlara ve topluma eğitim verir ve bu eğitimin etkinliğini değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma verilerini değerlendirme ve bilimsel makale yazma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Bağımlılık alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bağımlılık alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Bağımlılık alanına giren konularda iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilişsel Davranışçı Terapiye Giriş ve Bağımlılıkta Bilişsel Davranışçı Terapi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bağımlılıkta Tedaviye Genel Bakış ve Bağımlılığın Bilişsel Teorisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Değerlendirme Seansı ve İlk Terapi Seansının Yapısı | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Davranışsal Etkinleştirme | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İkinci Seans ve Sonrası: Yapı ve Biçim | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Terapi Seanslarını Yapılandırmayla İlgili Problemler | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Otomatik Düşünceleri Belirleme ve Duyguların Belirlenmesi ve Otomatik Düşüncelerin Değerlendirilmesi ve Otomatik Düşünceleri Yanıtlama | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Önceki bilgilerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Ara İnançları Belirleme ve Değiştirme | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Temel İnançları Tanımlama ve Değiştirme | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bilişsel ve Davranışçı Tekniklere Ek Teknikler | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İmgeleme ve Ödevler | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sonlandırma ve Geri Dönüşleri Önleme | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tedaviyi Planlama ve Terapideki Problemler | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bağımlılıkta Bilişsel Davranışçı Vaka Formülasyonları, Vaka Analizleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilenlerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilenlerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,16 | ||
AKTS | 5 AKTS |